1 Mayıs 2009 Cuma

FUTBOL SAĞLIĞA ZARARLI



Bloga yazılarıyla katkı da yapan Barad-dur zamanında, adaylar arasında Hitler, Stalin, Milosevic gibi isimlerin de bulunduğu "dünyanın gelmiş geçmiş en büyük cani diktatörü" sorusuna "tartışmasız Aziz Yıldırım, geçen yıl yaşadığım stresi hayatımın hiçbir döneminde yaşamadım" şeklinde cevap vermişti. Bu aslında başka bir şeyi de gösteriyor. Tribünlerde her gol pozisyonunda yerinden fırlayan, kendini tutamayan insanların vücut dengelerinin de bozulduğu. Tribünün bir deşarj mekanı olduğu doğru ama ben o tribünlerde top rakibin ayağına geçince, tırnaklarını kemirmeyi 1 saniye bile bırakmayan, başını ellerine alıp sallanmaya başlayan, hele bir de azılı derbilerde kendi takımı son dakikalarda öndeyse strese dayanamayıp ağlamaya başlayan bir sürü adama şahit oldum. Bildiğim futbola her geçen gün daha da bağlanıp, yegane moral düzeltme aracı olarak gördükçe onun sağlık üzerindeki olumlu ya da olumsuz etkisinin de arttığı.

İngiltere'nin Loughborough Üniversitesi'nde görev yapan Dr. Peter Howarth yaptığı araştırmada bir takım bulgulara rastlamış. Örneğin çubuklu siyah-beyaz renkli nesneleri sürekli izleyen insanların görme yetilerinin arttığı gözlemlenmiş. Aynı zamanda futbol topunun havaya yükseldiği anda (örneğin bir kaleci degajında) topu izleyen insanların görme yeteneğinin o anda normalden daha düşük olduğunu belirtmişler ki buna "Empty Field Myopia" diyorlar.

1997-98 sezonunda Floransa Üniversitesi'nde ve aynı şehirdeki Careggi Hastanesi'nde yapılan araştırmalarda Fiorentina'nın maç kaybettiği günlerde hastaneye mide ağrısı sebebiyle başvuranların sayısında ciddi bir artış görülmüş. Bunun sebebi de stres, kızgınlık ve üzüntü anında salgılanan ve ülser hastalığına da yol açan Elico hormunu.

Utah Universitesi'nde görev yapan Dr Paul Bernhardt da 1994 Dünya Kupası Finali'nden sonra incelediği Brezilya'lı ve İtalyan deneklerin sonucunda Brezilyalıların testosteron seviyesinin normal olduğunu görürken İtalyanların oldukça düşük olduğunu saptayıp bunun sebebinin de doğal olarak heyecan dolu penaltı atışları sonucu kupayı kaybetmenin olduğunu ileri sürmüş.

Bu araştırmaların tümünün gerçeklik payı var, Galatasaray'ın Arsenal'i penaltılarla mağlup ettiği günün gecesini hatırlayanlar olacaktır. O an sarı kırmızılı taraftarların arasında yorgan döşek yatan varsa bile eline bayrağı kapıp dışarı fırlamıştır. Aynı şekilde de yıllar önce Fatih Akyel'in çok iyi geçen bir günümü Bilbao'nun San Mames stadında mahvedişini ve karın ağrısı ile yatağa gittiğimi bilirim. Dolayısıyla futbolun insan sağlığına olan etkisi bir boş inanç değil.

4 yorum:

Semt Aşığı dedi ki...

"Tribünde son 5 senede 3 kişiyi kanserden kaybettik."
diye bi anektod vermem gerekiyor o zaman benim :)
ama bir çoğumuzun alkolik olma nedeni.

mcD dedi ki...

Dün akşam Madridlilerin "futbolcusundan,taraftarına" sağlığına zarar verdiği kesindir.

varol döken dedi ki...

inanılmaz bir ateşle yatıyorum yatakta,,, fenerbahçe 11 puan geride ama beni yatağa düşüren o değil... ama kaldıran o oluyor...

fenerbahçe-trabzon maçında ilk golü atıyoruz yanlış hatırlamıyorsam uche ile, bu maçı kazandığımız takdirde puan farkı 3e inecek ve belki de bir mucize gerçekleşecek... 39 dereceye yakın ateşim falan düşüyor, yorgan döşek yatan ben bütün maçı ayakta izliyorum ta ki son dakikalarda gelen beraberlik golüne kadar...

maçtan sonra en az 1 hafta daha hasta yattım, bu posta hasta oldum, canarino iddianı görüyor ve bir tavuk artırıyorum, yalnız oyunu ben seçerim, şu kutu cola içip geğiren adamları isterim (bi buldurun be neydi o oyunun adı, hani punkçı iki kardeş vardı, boru ile falan adam dövüyorlar bölüm sonunda da cola içip geğiriyorlardı)

Unknown dedi ki...

@Varol;

O oyunun adı Redneck Rampage olabilir büyük ihtimal.