30 Temmuz 2009 Perşembe

TÜRK MODERN TELEVİZYON TARİHİNİN EN KÖTÜ 10 REKLAMI

Voodoo Girl Turkcell'in şu "merak" temalı 3G reklamını yazana kadar böyle bir reklamın varlığından habersizdim. İzlemez olaydım. Ayrıntısına girmeyeceğim, aşağıdaki listede de yer almayacak zira çok yeni, iğrençliğinin yıllanması bir, küflenmesi, hafızalarımızda yer etmesi lazım iyice ki, bir 10 yıl sonra hatırlayıp yazalım. Voodoo'nun tabiri tam oturuyor bu reklam için "freakshow". Lars Von Trier Maskeli Beşler'i çekmiş sanki. Daha önce Hollanda'dan bir kaç enfes reklam örneği vermiştim. Bu işi başarmak için üstün zekalı bir reklamcı olmak gerekmiyor. Zira reklam bana göre bir nevi kısa bir filmdir. Dolayısıyla iş senaryo yazarının yeteneğine ve yönetmenlik sanatına kalmış ve tabi ki kurguya. Bu konuda Türkiye'den her yıl bir kaç tane iyi örnek çıkıyor. En iyileri ne zaman yazarız bilmem ama misal Dan-kek'in geçmişte 2 tane çok iyi reklam yaptığını düşünüyorum. Birisi tamamen "Dan" ve "Kek" kelimeleri üzerine kurulu 5 saniyelik reklamları, diğeri de TV tarihimizin en eğlenceli reklamlarından olan Dan-Kek Magma ve "abarttık" temalı reklam (Kim?.....Pele!!!)...Ama kötü reklam dalında yüzlerce var. Bir kere aşağıdaki listeye geçmeden önce söyleyeyim, hepsi birbirine benzediğinden unutacağımız, bir şeyi yiyen veya içen adamın dans etmeye, hayatın tadını almaya başladığı tüm reklamlardan nefret ediyorum. Bu arada modern dedik yukarıda biliyorsunuz. Genelde son 10 yılı baz aldık, yoksa Oralet Osman'a saygımız sonsuz.

1-Eti Tutku: Özlem'in en büyük tutkusu erkeklermiş. Küçükken evciliklerde erkekleri öpermiş, evlenmek tek tutkusuymuş, düğünlerde, düğün çiçeklerini toplarmış, derken bir gün aşık olmuş, aradığı adamı bulmuş, tam en büyük tutkusuna ulaşmak üzereyken..aaaaa....Özlem vazgeçmiş...Niye lan? Çünkü Özlem'in artık bir tek tutkusu varmış. Eti Tutku. Şimdi bu reklam kadınlara ve insan doğasına bir hakaret bence. Yani küçüklükten beri hiperseksüel olacağı belli olan Özlem, ömür boyu yaşayacağı alev alev gecelere, kendisini yağmur altında bekleyen adama bir poşet dolusu bisküviyi tercih ediyor. Dediğim gibi kadın hakları dernekleri bu reklama hiç tepki göstermediler, halbuki reklam kadınları düpedüz "değer bilmeyen, aptallar ordusu" yerine koyuyordu. Hadi tutkun o, 10 tane bisküviyi bitirdin, sonra, pilleri takarsın yine şarjına....

2-Yapı Kredi ile Gençlik Bankacılığı: Türk milletine, Türkiye'nin en büyük bankalarından birisinin "genç" olarak gösterdiği profil budur işte? Hulahop çeviren, enlemesine çizgili çoraplar giyen, araba peşinde koşan, saçını iki yandan bağlayan, masaların üstünden hoplayıp zıplayan yani kısaca halk arasında "zirzop" dediğimiz tiplerden oluşan güruh. Yapı Kredi gençlik bankacılığı reklamında, Grease filminin "We Go Together" şarkısı eşliğinde dans eden, bir grup ne idüğü belirsiz isimin yarattığı imajı hala üzerimden atmaya çalışırım. Bu reklamı 50-60 kuşağıyla izlerken koltuğa sinerdim, "hayır biz bu değiliz" diye. Reklamın farsta zirveye çıktığı an, banka şubesindeki 3 memurenin, masanın üstüne çıkıp hulahop çevirmeye başladığı o talihsiz andır. Genç dediğin bu yani. Dünya dertleri umurunda değil, varsa yoksa hoppidi hoppidi.

3-Ülker Canpare: Canpareeeee...Belissimooo...Şimdi firmaya bakıyorum, Sabri Ülker firmanın kurucusu. Yani Sabritore Ülkerello değil. Ürün desen, İtalyan bisküvisi veya yemeğiyle ilgili bir ürün değil. Ürün İtalya'da Marco'ya, Fabio'ya, Gianluca'ya değil, Türkiye'de Ahmet'e Mehmet'e Hüseyin'e, Abdurrahman'a pazarlanıyor. E ne bu İtalyan ayakları?. Ya da reklamı izleyen birinin "lan Don Corleone bile Canpare yiyormuş zamanında, durduğumuz hata hanım, doldur kolileri" diyeceklerini mi sanıyorlar. Neden İtalya, neden bu İtalyan mafyası teması, ya da kim atmış ortaya bilmiyorum. Büyük ihtimal yazarlardan birisi, Godfather filmini izlerken Canpare yiyordu ve bu fikirle çıkageldi. Bereket Irreversible'ı izlemiyormuş. Hadise çıkardı.

4-Axess: Bayağılık ne zaman bankaların sıklıkla başvurduğu bir yol oldu bilmiyorum. Bir bankanın en önemli pazarlama ürünlerinden birisi olan kredi kartının reklamın ülkenin en kötü sesli, en kolay sinir olunabilecek kadınlarından birisini yerleştiriyorsunuz, üstelik berbat bir senaryoyla. Bu reklamın ayrıntısı ve sözüm ona "şirinlik" yaymaya çalışırken yaydığı "sinir gazı"ndan bahsetmeden şu örneği vereceğim. Haluk Bilginer'li İş Bankası reklamını veya yıllar öncesinin Güven Kıraç'lı Garanti Bankası reklamını bir de Özgü Namal'lı Axess reklamını yanyana koyun. Daha söz gerek var mı?

5-Digiturk: Birinci maddedeki duygularım aynen bunun için de geçerli. Yok korku filmi izliyormuş da, korkmuş da elimi tutsanız beraber izleyelimmiş. Verilen mesaj net, hiç imaya, lafı dolandırmaya gerek yok. Digiturk'unuz varsa daha çok sevişirsiniz, eve hatun atarsınız, yoksa abaza kalırsınız. Bu derece bayağı bir mesajı, arkada Kenny G saksafonu ve emo kızıyla verdiğiniz zaman millet "hadi hanım gidelim biz de Digiturk alalım, Suspiria'yı izlerken elele tutuşuruz" şeklinde alacak sanıyorlar. Ayrıca kim, hayatı boyunca kapıdan çıkıp kapı komşusuna "abi ben falanca bir şey aldım, 9.90'a" şeklinde bağırarak fiyatını söyler ki direk. Gerçekçilik. Yok. İçten pazarlık. Had safhada. Merve de tipsiz zaten. Otur sıfır.

6-Kent: Vefa, yardımseverlik, saygı...Kimse bana hikaye anlatmasın. Yılın 365 günü içinde sadece ve sadece bayram arifelerinde bu kavramları hatırlayıp, bir de yaşlılar üzerinden duygu sömürüsü yapan bu reklamlar yüzünden, bayram ziyaretlerinde bana uzatılan şekerlerden kent olanları yememeye vardırdım işi. Birincisi ben niye huzur evi ziyaretini görüp duygulanayım. Nasıl vefasızlık yüzünden oraya istemeden de yerleşen talihsiz insanlar varsa, gençliğinde yemediği bok, kelek yapmadığı adam kalmadığından huzurevine kapanan adamlar da var, tanımadığım etmediğim insanların üzerinden yapılıyor üstelik bu sömürü. Bir dolu pamuk nine ve neşeli amcayı koymuşlar reklama. Halbuki ortalıkta bir sürü aksi ihtiyar da var. Ama amaç belli. Yedim mi? Yemedim tabi....Ne numarayı ne şekeri.

7-Orkid: Şimdi bakın, kadın değilim. Bir kadının malum günlerinde vücudunun girdiği psikolojiyi ve ruh halini bilemem. Biz erkeklerin götümüze yansır ancak onu bilirim. Dolayısıyla sizi o günlerinizde rahat bırakıyoruz tamam. Tamam da bu reklamları yaparsanız ben hepinizin önüne birer tane ped atar, "tamam derdiniz çözüldü işte" diye çıkar giderim. Ekseriyetle ped reklamlarında kadınların basireti bağlanmış bir haldeyken, kanatlarıyla pegasus misali uçup gelen ped bütün psikolojiyi değiştirir. Düzde gidemeyen hatun bir anda yokuşu koşmaya başlar, havalara zıplar, voleybol oynamaya başlar, uçar, erkeklerin yanında özgüveni artar, gülümser, ortam hatunu olur. 1 santim kalınlığında bile olmayan o ince şey bu kadar değiştiriyorsa insanı, iş mülakatlarından veya ilk randevudan önce falan biz de giyelim, uçalım, gidelim, virajlara girmeyelim, sağdan gidelim, gaza basalım ama ölmeyelim.

8-Pepsi ve Seda Sayan: Turkcell 3G reklamının ekolünden bu da. Yılarca alaturka tuvalete çömelen adamın alafrangayı görünce yaşadığı tramva gibi bu reklam da. Pepsi gibi bir markaya Seda Sayan. Şimdi reklam her açıdan skandal. Bir kere devamlılık hataları tonla. Yanaşan tırın içindeki Sayan önce montlu, sonra aşağı indiğinde montsuz. Artık 3 cümlelik diyalogu kaç tekrarda çektilerse düşünün, o arada mont çıkmış kimse farkında değil. Ayrıca bir üniversite öğrencisini yurda yazdırmak için 10.000 lira mı lazımdır? Hilton otelleri üniversitelere yurt mu yapmaya başladı, hangi yurt bu? Yine aynı mantıktan hareketle 10.000 lirası olmayan üniversiteey gidemiyor mu? Görüldüğü gibi bu reklamın alt metinleri de berbat. Şarkı tarafına hiç girmeyeyim.

9-Akbank Kobi: Sen iste KOBİ, Akan sular durur. Türk Banka reklamlarının % 80'i bir Monty Python skeci gibidirin bir başka kanıtı. Akbank'ın "En Kral KOBİ" reklamı. O reklamdan sonra Akbank'ta çalışıyorsa istifa etmeyen personelin, Akbank'la çalışıyorsa hespalarını kapatmayan KOBİ sahibi varsa turrrrp sıkayım hepsine. Fuchs'un ortaya çıkışından sonra her saniyeyi defalarca izlemek gerekiyor. Ben durdurup her sahnedeki her döpiyesli, takım elbiseliyi baştan aşağı inceledim. Yıllarca oku, dirsek çürüt, mezun ol...Sonuç...Akbank reklamında çakma DJ oldum. Gösterirsin torunlarına....Listeye 2 reklam sokan Akbank'ı da ayrıca kutluyorum.

10-Namlı: İşte bombayı sona sakladım. Moralim bozuldukça açıp bu reklamı izliyorum. Boys Anılar ve Namlı Sucuk. Ben anlatmayacağım bu reklamı. İzleyin sadece. Sadece "nefret" kelimesindeki vurgulu vokali ve 30. saniyedeki vücut çalımına dikkat edin diyim. Anlatılmaz yaşanır.

34 yorum:

tesla dedi ki...

e bu reklamlar işlerini yapmış o zaman bu listeye girebildiklerine göre. bir de özgü namal ve axess reklamına fazla haksızlık edilmiş bence.

Ortega dedi ki...

Friendfeed'e yazdıydım... Aktarayım buraya da; 3G ile maç seyreden seyyar köfteci...aynı zamanda nasıl bir meraksa önce maçta kart çıkıp çıkmadığıyla ilgileniyor. Bu ne lan? diye soranlar, gelin birleşelim.

Gand dedi ki...

"Arı vız vız, arı vız vız, Ege Bal yiyınııız" şarkısı ile reklamın iyisi kötüsü olmaza örnek vermişler, çok da komik olmuş...

müşkülpesent dedi ki...

yani şu namlıyı ve onun gibileri
yurtdışında yaşayanlar bilir.

ben askerliğimi belçika da nato da yaptım ve beraber kaldığımız 4 asker bütün gece bu reklamları beklerdik en büyük eğlencemiz buydu ayrıca bir de ismail yk nın oynadığı bir kaşar peyniri reklamı vardı o da ayrı bir güzellikti. o vücut çalımı ah o çalım askerliğimizi yedi :)

bu arada diğer 9 reklama da katılıyorum ve hatta bunların dışında şu sakız reklamlarına harcanan mesai ve parayı anlıyamıyorum altı üstü sakız ama reklamları görsek sanki dünyayı kurtarıyoruzz.

alt + 168 dedi ki...

özgü namal'a haksızlık var onun yerine "aramızda dağlar var" şarkısıyla klima reklamı yapan alarko'yu öneriyorum iğrenç reklamlara.

alperensaylar dedi ki...

seda sayan çıktığından beri pepsiye karşı bir nefret oluştu. pepsiyi her gördüğümde seda sayan karşımda o lanet reklam şarkısını söylüyor gibi hissediyorum:)

ayrıca osmantanlı turkcell reklamları da ayrıca bir iğrençtir.

iyi reklam arıyorsanız murat serezli ile profilo reklamlarını tek geçerim:)

alperensaylar dedi ki...

bi de no suga diye bi sakız reklamı vardı, tv ye kafa atma isteği uyandırıyordu her izlediğimde:)

Adsız dedi ki...

nazo

maf dedi ki...

4.reklam için seni kınıyorum f.d., öznesinden dolayı hahaha

Başkanson dedi ki...

namlı sucukla beraber o kalitede 8 10 tane daha reklam biliyorum ben. namlı sucuk reklamları alman uydu ortamlarında oynamıştı 2005 senesinde.
efsanedir. boyz anılar elemanları komple ezberlemiş biri olarak diyorum ki : tugay ın kaslarını şişirdiği, minto nun ise erbakan-saadet işareti olarak tanımladığım o hareketi reklamı efsane kılan 2 faktördür.
LEZZZZZET DEDİİİİĞİN BUUDUR NAMLI SALAM SUCUUKTUUR

geloraptor dedi ki...

Tam nazo nasıl pas geçilir diye veryansın etmeye geliyordum neyse ki yorumlarda adı geçmiş.

Alarko'nun klima reklamını ben şahsen en iyi reklamlar listesine koyarım. Ama biraz önce ilk kez izlediğim Cemal Hünal turkcell 3g reklamı da bu listeye zirveden giriş yapar yıllar sonra.

varol döken dedi ki...

yer: isviçre
tarih: aralık 2008
mekan: halamın evi

tv açık, euro d, atv europe allah ne verdiyse... halamla laflıyoruz, oradan buradan... reklamlar başlıyor...

- ya bunlar bizi hep aptal yerine koyuyor, saçmasapan reklamlar... türkiye'dekiler reklamları beğenmiyorlar bir de, gelsinler bunu izlesinler... hele geçen sene mi neydi bir baktat reklamı çıktı... baktat selami diye, adamı da baktat ı da yazanı da öldüresim geldi... hangi gerizekalı yapıyor bu reklamları varol sen bilirsin...

yer: istanbul
tarih: 2007 başları
mekan: benim evim

2 aydır işsiz olan vd, avrupa'dan gelen teklifi düşünmekte... eli klavyenin tuşlarına bir gidip bir gelmekte...

- eh unutmak için votka parası çıkacak, yaz bakalım... baktat selami, çok sever salamı!

(ben artık bu reklamlara ne yorum yazayım:)

hirondelle dedi ki...

benim unutamadıklarım:

çilek genç odası
şelma ve şelimli yataş reklamı

voodoo girl dedi ki...

ah mr dutchman beni siz yarattınız sayenizde bloguma akın olacak yine hehe =)

7-orkid tamamen katılıyorum.

unutulanlarda da nazoyu görüyor ve funchosa yükseltiyorum.

sedürt dedi ki...

ev ahalisinin adeta kendini kaybedip tavuğun başında topluca dans ettiği şenpiliç reklamları ve de kısa bir dönem de olsa tv'de dönen batmayaniye reklamı da listeye girmeye aday.

QuaresmA dedi ki...

dabi dabi mısır çerezi reklamı da bu listede zirveye oynar kanımca.

hani şu iğrenç bi veledin hapur şupur çerezlere saldırdığı reklamı diyorum :)

Adsız dedi ki...

Klima reklamları. Son zamanlarda bir tane var, reklamın sonunda şöyle deniyor: "E o zaman klima almamak için hiç bir sebep kalmadı."

A-aa, tabi canım. Parasızlık bir sebep olabilir mi acaba? Milyonlarca insanın böyle bir sebebi var benim bildiğim. Hep zenginlere bu klima reklamları. Ayrıca Turkcell'in her reklamı beni şirazeden çıkartır. Ama Kent'in "o" reklamı duygu sömürüsü yapsa da Türk reklamcılığında bir kilometre taşıdır, çok iyi reklamdır. Etik olarak yanlış tabii, orası ayrı.

varol döken dedi ki...

utancımdan yazmayacaktım ama dayanamadım... hadi size mesleki bir kıyak yapayım... listelerin ötesine geçmeyi ne kadar sevdiğimi blog sahibi bilir:)

cengiz küçükayvazlı byron reklamının ötesine geçebilen varsa beri gelsin:)

şöyle bir link ver ama çalıştıramadım:

http://www.reklamlar.tv/rtv/sin/one/N/P_P/rv/BHDQF

not: benim baktat selami de cengiz küçükayvaz dı, onlar da nette varmış benim utanç vesikalarım olarak:)

cedric tweedledee dedi ki...

eyüp sabri tuncer ve biskrem reklamları da eklenebilir bu listeye.

bir de vadaaaaa lar vardı. allam gene tüylerim tken tken oldu : ((

baha dedi ki...

"Var mı Nazo gibisi?" bu reklam 1. siradan girer listeye aslinda :)

kalpazar dedi ki...

"Şappur şuppur beni yut, çıttır çıttır beni ye" ana temalı İsmail YK'nın Namlı reklamı da bir efsanedir, üstte müşkülpesent de belirtmiş zaten:
http://www.youtube.com/watch?v=9uL1YbWFukA

Osman dedi ki...

Nazo kesinlikle 1 numaraya aday bir reklam bence de.
Ayrica reklamin kisa film gibi sanatsal ogeler barindirmasina da gerek yok. Reklam pazarlama aracidir ve bu amaca hizmet ettigi surece de basarilidir. Bu nedenle axess pazarlama kampanyasi reklamlari da dahil olmak uzere bu ulkede gelmis gecmis en basarili pazarlama stratejilerinden biri olmustur. Bir diger ornek icin: bkz-> vadaaa.

aşkın dedi ki...

İsmail Yk'nın şu versiyon Nirvana'ya ulaştı zaten:

http://www.youtube.com/watch?v=jgIthQoQBpY&feature=related

Hep yerlilere yüklenmeyelim tanınmış bir oto firmasının reklamı vardı Türkiye'de hangisi olduğunu hatırlamadım dış ses arabanın özelliklerini sayıyor otoyolun ortasında sandalyede oturmuş takım elbiseli itici bir tip her sayılan özellikten sonra ''daha, daha'' diyor.Küfür etme isteğim hiç bu kadar canhıraş seviyeye çıkmamıştı.

EsEs dedi ki...

abi mondi reklamlarını unutmuşsun sanırım zira listenin en tepesinde olması gereken iğrenç reklamımsı bişey :))))

ilkay dedi ki...

@deniz gencer

yazmasaydın ben yazacaktım. özgü namal kısmını bilemem de, "aramızda dağlar var" nedir abi? nasıl ya? nasıl olabilir bu?

salva dedi ki...

http://www.youtube.com/watch?v=gcnV4a6hciU

yukarıda ki yorumlarda Gand ın da belirttiği , son gunlerde facebook da da dönen Ege Bal ve Arı vız vız ...

saygıyla sunarız ...

Albiceleste dedi ki...

kesinlikle son halley reklamı. "herkese bi' halley oluyo" tarzında bir slogan ve sümüklü bir velet barındırıyor; iticilikte yepyeni boyutlar açıyor.

voodoo girl dedi ki...

mondiyi nasıl unuttuk yahu gerçekten :)

Bengisu "Ben" Türkan dedi ki...

Sağlam liste olmuş, ama bir tane bile Turkcell reklamımı bulunmaması açıkçası beni hayal kırıklığına uğrattı.

semioticus (shelbyl) dedi ki...

Kent reklami sayesinde Laco Tayfa'yi kesfettik, onu ayri tutarim ben.

lewoxx dedi ki...

bengisu ya katılıyorum, bütün turkcell reklamları girer bu listeye. ayrıca yeni ama şafak sezer in oynadığı bütün reklamlar birbirinden kötü nedense. en kötüsü de cherry sanırım..

Minero dedi ki...

Güzel bir liste olmuş ama aslında aransa listede sıraları zorlayacak öğeler çıkar Sevgili Dutchman. İnce esprilerin yıkmış yine ama Varol Abi'nin utanç vesikaları da listede yer almalıydı...

Kent reklamında fena duygu sömürüsü var ama Hüsnü'nün nağmeleri çok fena idi o reklamda. O reklamın gazına İstanbul'dan Antalya'ya anneannemlerin yanına bayrama gitmişliğimiz bile var ailecek...

Adsız dedi ki...

benim listem;
1-nazo;(tüm reklamları ibretlik, kimse eline su dökemez)
2-surf; gol yemem ama surf tabi ki yerim..
3-namlı..

fazla para harcamadan,iyi bir reklam içinse;
''air france-michel gondry'' reklamı derim..bakınca aradaki farklar meydana çıkar.

sy dedi ki...

Super liste, coguna katiliyorum. Yalniz Tutku reklaminda bu kadar takacak bir sey bulamiyorum. Tabii ki abarti yapilacak, zaten Tutku'nun ismi de konumlandirmasi da "bak bu biskuvi acaip keyifli, super tatli" mesajina yonelik degil mi? Bunu kadinlara hakaret olarak algilarsak abarti iceren tum reklamlarda bir seyler buluruz. Bence genel olarak da Tutku tuketicinin aklinda bu verilen mesajla kaldi zaten.

Namli reklamini ilk kez gordum, muhtesem :) Vurgulu vokal derken "nefret" degil, "lezzet" kelimesini kastediyorsun sanirim?