1 Aralık 2008 Pazartesi
PASTANIN KRALLARI
Forma ve kulüp ürünlerinin satışı blogda düzenli aralıklarla belirtildiği gibi kulüplerin çok önemli bir gelir kaynağı. Hoş bunu "eskiden forma mı vardı hepimiz anadan doğma casualdık" diye endüstriyel futbolun manevralarından birisi olarak gören de çok değil. Türkiye'de bir ara furya olan sahte forma dalgası geçmiş görünüyor. Hemen her taraftarın (en azından stada düzenli olarak gelenlerin) takımın ürettiği resmi bir forması ve bir de yan ürünü var. Anckak hala maç günü gelirlerinde Avrupa'nın diğer ülkeleri Türkiye'ye göre çok öndeler.
İngiltere'de bulunan Sport+Markt firmasının PR Marketin firması ile elele yürüttüğü çalışma sonucu 2008 yılının son ayına girdiğimiz bugünlerde Avrupa futbolunun 5 büyük ligindeki forma satışı ve diğer merchandising yani kulüp ürünlerinden elde edilen gelirlerin rakamları "Football Merchandising Report" adında bir raporla ortaya çıkarıldı. İngiltere Premier Ligi, La Liga, Bundesliga, Serie A, Ligue 1 ve Eredivisie'nin baz alındığı, 16 kulübün verileri üzerinden yapılan araştırmaya göre Premier Lig kulüp ürünlerinden elde edilen gelirlerde toplam 171 milyon euro ile birinci sıradaki yerini koruyor. İkinci sırada 145 milyon euro ile LaLiga var. Üçüncü 127 milyon euro ile Bundesliga, dördüncü 86 milyon euro ile Ligue 1, beşinci 64 milyon euro ile Serie A ve altıncı 22 milyon euro ile Eredivisie. Yani toplamda bu 6 büyük ligin kulüp ürünlerinden oluşan hasılat 615 milyon euro.
Tabi popüler kulüplerle aşağıdakiler arasında ortalamalarda bir uçurum var. Listenin ilk 20 sırasında bulunan kulüplerin toplam elde ettikleri gelir 21.2 milyon euro iken geri kalan 96 kulübün ortalaması 2 milyon euro. Bu 615 milyon euroluk gelirin % 93.3'ü kulüplerin iç pazara, yani kendi ülkelerinin içindeki satışlardan elde ettiği gelirler. Geri kalan % 6.7'lik kısım internet, yurt dışı satışları ve diğer kanallardan elde edilmiş durumda. Taraftarların kişi başına yaptıkları harcamada İngilizler 65.4 euro ile yine lider. Ancak bu sefer ikinci sırada 46.5 euro ile Hollandalı taraftarlar var. Liste İspanyollar (45.9), Fransızlar (42.6), Almanlar (35.4) ve İtalyanlar (23.3) şeklinde devam ediyor. Ürün bazında ise liderlik doğal olarak formada. Toplam gelirin % 65'i forma satışından sağlanıyor. İngiltere Premier Lig'indeki toplam 20 kulüp senede 5.17 milyon forma satarken bu rakam ikinci sıradaki İspanya'daki 20 kulüpte 2.52, yani yarısından az. Cinsiyet açısından toplamda yapılan satışlarda erkeklerin bayanlara karşı % 74'e % 26lık bir üstünlüğü var. Nike ve Adidas satılan formaların % 80'ini üretiyorlar ve pazarda korkunç bir üstünlükleri var. İtalyanların bütün istatistiklerin sonlarında olması dikKat çekici, rapor ayrıca Hollanda'daki ucuz atkı fiyatlarının etkisi ülkenin atkı satışının en fazla yaşandığı ülke olduğunu gösteriyor. Halbuki atkı tasarımı açısından İtalya'nın Hollanda'ya bariz bir üstünlüğü olmasına rağmen.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
1 yorum:
İtalya'da inanılmaz bir kolpa forma endüstrisi var, o açıdan çok normal, her şehrinin direkt merkezinde sıra sıra sahte formacılar her takımın formasını, çok kalitesiz malzeme ve baskıyla satıyorlar ve yine de rağbet görüyor.
Yorum Gönder