13 Mart 2009 Cuma

MEŞALE


Kayserispor - Fenerbahçe maçında tribünde meşale yaktıkları belirlenen 3 Fenerbahçe taraftarına 4 bin 500 TL para cezası ve 6'şar ay spor karşılaşmalarından yasaklanma cezası verildi. Vali Yardımcısı Mehmet Polat başkanlığında toplanan Kayseri İl Spor Güvenlik Kurulu, pazar günü Kayserispor-Fenerbahçe maçıyla açılan Büyükşehir Belediye Kadir Has Stadı'ndaki ilk karşılaşmada Fenerbahçe tribününde 5 bin 149 sayılı Sporda Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun'un 11'inci maddesine aykırı olarak meşale yakan 23 yaşındaki Gürkan Ulus, 22 yaşındaki Akın Katı ve 19 yaşındaki Halit Kılcı'ya 6'şar ay spor karşılaşmalarından yasaklarken başına 1500 TL para cezası verdi.

Dün haber portallarını dolaşırken yukarıdaki metine rastladım. Genelde tribün aktiviteleri odaklı forumlarda tabi ki karara büyük bir tepki var. Görüntü açısından uzaktan bakıldığında oldukça göze hoş manzaralar oluşturan bu "meşale" denen taraftar aksesuarı artık dünya tribünlerinden yavaş yavaş çekilmeye başlandı. Öncelikle söyleyeyim ben cezanın rakamı üzerinde konuşmayacağım. Yani "1.500 lira ceza mı olur?" gibi bir soru sormayacağım, zira benim işim yasanın kendisiyle 20YTL olmuş 1.500 YTL olmuş beni pek ilgilendirmiyor. Yıllardır maç izliyorum, bir meşalenin yanması yüzünden ölen, herhangi bir uzvunu kalıcı olarak sakatlayan bir adam görmedim. Tabi burada dikkat edilmesi gereken bir nokta var, "meşalenin yanması" diyorum. Maç öncesi sahaya atılan konfetilerin üzerine bir de maç içinde yakılan meşale atıldığında onun adı "yangın çıkarmak" oluyor. Bir başka eylem bu şeyi rakip taraftarın üzerine atmak, sahaya bakarken havadan yanan bir madde üzerinize düşüyor. Tamam bunlar zaten tasvip etmediğimiz davranışlar da bu yüzden meşalenin kendisini yasaklamak bana çok saçma geliyor. Spor müsabakalarında Şiddetin de Düzensizliğin Önlenmesine Dair Kanun'un 11. maddesi şöyle diyor.

MADDE 11 - Spor alanlarında; her türlü silah, kesici veya delici alet, sis bombası, ses bombası veya maytap gibi patlayıcı, parlayıcı, yanıcı, yakıcı maddeler ile taş, metal gibi fırlatılabilecek veya yaralayıcı nitelikte sert cisim veya tehlike arz edebilecek veya müsabaka düzenini bozabilecek diğer maddeler ile alkollü içecekler ve çevreyi kirletecek nitelikte konfeti ve benzeri cisimler bulundurulamaz ve satılamaz.

Tehlike yaratma kapasitesi olan, fırlatılacak bir nesnenin stada girişini yasaklayacaksanız ilk önce stat içi büfelerinde satılan pet şişelerden ve plastik bardaklardan başlamak yararlı olacaktır. Bu yasayı en başta kulüp yönetimleri ihlal ediyorlar. Yönetim kurulundaki herkese 1.500 YTL ceza vermekle başlarlarsa memnun olacağım. Meşalelerin bir başka zararı daha olduğu düşünülebilir. (Yine ben hiç şahit olmadım ama) bu nesneden çıkan gazlar bazen insan sağlığını geçici olarak etkileyebiliyor. Ama örneğin ben polisin biber gazı sebebiyle hastaneye kaldırılan çok adam gördüm ama meşale dumanından hastaneye kaldırılan adam hiç görmedim. Bir de bu işe gösterdiğim kişisel bir tepki var. Ben her maç daha 5. dakikada kendi futbolcusuna küfüre başlayan, "lan eşşoğlusu açsana sağa topu saaaa saaa" diye ağzından köpükler saçarak bağıran güruha sene boyunca katlanıyorum. Kimse bu adamın çizdiği iğrenç insan profilinden dolayı gelip "arkadaş sen takıma zarar veriyorsun" demiyor. Bu adam da her maç elini kolunu sallaya sallaya maça geliyor. Ama maç içinde takımının tribünlerini renklendirmek için meşale yakan adam 6 ay hak mahrumiyeti cezası alıyor. Bu işte bir dengesizlik var. Dediğim gibi bu bireysel bir tepkidir. Ben her maç yukarıdaki profili göreceğime meşale dumanına maruz kalmayı tercih ediyorum. Dünya futbolunda bu tür yanıcı maddelere karşı alınan tedbirler giderek arttı. Güney Amerika ülkeleri ve AB'ye son 5-10 yılda katılmış ülkelerde gelenek hala devam ediyor.

5 yorum:

Gokhanson dedi ki...

bence meşaleler farklı bir estetik katıyor...ben de hiç yaralanan rahatsızlanan görmedim..ben yasaklanmamasından yanayım...

Frapppedaki dedi ki...

Yanlis hatirlamiyorsam Kizilyildizli bir taraftar yanan mesaleyle bir polisi ciddi sekilde hastanelik edip 10 yil hapis cezasi aldi. Yaralanma ornegi de cok. Kendi kendini yakiyosun dikkat etmezsen. Goruntu acisindan guzel keske yasaklanmasa tabi ama bu meret tehlikeli yine de.

Ceza kismina katiliyorum. Once stad guvenliginden sorumlu kisilerin ceza almasi lazim.

Yunanistan`da butun derbi maclarinda cok sayida mesale sokuluyor iceri. Kulupler gruplara izin veriyor cezasi neyse oduyor. Bir nevi tribunlerin marketing unsuru burda. 3-5 kisi biraraya gelip yakarsa zaten sonu belli ama en az 200-250 mesale olunca isin arkasinda kulup var diye polis ugrasmiyor.

Yasin dedi ki...

Mahkeme idam verse itiraz etmem. Ama polisin valinin herhangi bir yargılama olmadan, savunma imkanı tanımadan ceza verdiği nerede görülmüş ? Bu anayasaya da aykırı; olmaz olsun böyle kanun.
Taraftarlar gerçek anlamda kurumsal bir birlik kurabilse, geçen Hırvatlar vardı bu blogda o şekil, birçok şey düzene girer ama biz resmi çatı altına girelim dernek kuralım vs. dediğimiz zaman direkt polis tehdidi alıyoruz.

varol döken dedi ki...

maça girdim, polis üstümdeki bozukları aldı, susadım gittim su aldım, 5 lira verdim elime 3 tane demir binliği tutuşturdu...

ulan böyle komedi olur mu ya?

her şey tıraş arkadaş, ben önümdeki adama koltuğa basmayı öğretemeden, arkamdaki adam bir maçı da küfür etmeden tamamlamadan her şey tıraş...

tribün kültürü falan yok bu memlekette tıpkı başka hiçbir şeyin kültürünün olmadığı gibi!!!

taksim dedi ki...

artık herşey daha kontrollü durumda tribünlerde. yasak olan bir şey yapıyorsanız, 5 dakika içinde alınma olasılığınız çok yüksek. Polis görmese bile, anlık olarak kameralardan tespit edilerek telsizlere eşgal gidiyor.
Ayrıca toplu meşale vs. organizasyonlarında da polisin tutumu direk grup liderlerine, gece evlerinden almak şeklinde oluyor.. hal böyle olunca grup liderleri toplu organizasyonda çekimser kalıyorlar. işin özünü bilmeyen heyecanlı taraftarlar da bu adam yönetimden besleniyo lan şeklinde düşünüyor..