9 Nisan 2009 Perşembe

GENIUS İŞİ 10 FİLM

























Yıllar önce Cine 5 abonesiyken Lost Highway'i vermişti kanal. İzledim. 4 gündür çözemediğim bir matematik probemi vardı. Gittim 10 saniyede çözdüm. Çünkü öyle bir film izlemiştim ki onu çözmeye çalışırken beynimin tüm kıvrımları tam güçle çalışmış, bir bok anlamamama rağmen aylardır ham duran beyin hücrelerim faaliyete geçmişti. Kosinüs, sinüs, tanjant, kotanjant, Tarık Tarcant derken çözdüm problemi. Trigonometri falan bırakmadım. Ertesi gün okula bambaşka bir insan olarak gitmiştim. Çünkü ben de o müthiş güruhtaydım artık. "Lost Highway'i izleyip hiçbir şey anlamayanlar ve bunu bir erdem olarak gösterenler grubu"...Vardır her komünde bu insanlardan. Bir sinema filmini izleyip anlamamayı marifet sayarlar. Pelinbatugiller diyorum ben bunlara. "Iıııııı Fellini'nin 8,5'taki sekansların geçişi hakkında her ne kadar bir bilgi sahibi olamasak da ustanın, kitsch estetiğine neo-apokaliptik bir bakışla kotardığı bu şaheseri pop-art estetiğinde değerlendirmek gerekir"...yok ya....Bizim komşu "üzümlü kurabiye tadında film" demişti ne halt yiyeceğiz şimdi. Velhasıl bu ekibin böyle bir insan üstü yetenekle donatılmış havalarına bitiyorum. Bu adamların en sevdiği filmleri kısaca sıralayayım. Her seferinde olduğu gibi panzehiri var tabi olmaz mı. Bu arada belirteyim filmlerin hepsi yukarıdaki güruha rağmen hoş filmlerdir.

1-Donnie Darko: Filmin arkasında aslında bir dolu çözülmemiş sır bekler ki, resmi internet sitesi başlı başına bir puzzle'dır zaten. Sen film boyunca Donnie'yle Gretchen ne zaman mercimeği fırına verecek diye beklerken bir anda tepeden uçak motoru düşer, Donnie güler, Mad World falan çalar, Gretchen bisikletle gelir "ne oluyoruz ulan, biz American Pie'ın devam diye gelmiştik" olursun. Sitede Level 4'e geçen bana gelsin.

2-Memento: Aslında film boyunca hep aynı tarz işlendiği için filmi çözmek o kadar da zor değildir, zaten DVD'de yer alan normal zaman akışı seçeneği de filmi bir anda sıradan bir B filmine götürür sizi. Ama işte kopuk kopuk geri sayımlar olunca akıl karışıyor tabi. Adamın birasına tükürdü adam da içti lan ehehehehe...

3-Vanilla Sky: Bu maddede filmi anlamadığı için bok atan adam rolüne bürünmek istiyorum. Evet tamam sadece 1 kere izledim ama hakikaten pek bir şey anlamadım. O gün sıkılgan bir günümdü, onun da payı olabilir. Ama bizim Scientologistin ne zaman yüzü dağıldı, ne zaman düzeldi, Cameron ne zaman Penelope'nin ruh ikizi oldu, ne zaman aynı yatağa girdiler, çözemedim. Bakın yazarken bile anlamadığım nasıl belli oluyor.

4-2001 Space Odyssey: 50 yıldan fazla süre geçti, hala Stanley Kubrick'ten başka bu filmi çözen yok. Bence o da tam çözemedi yaptığı şeyi de pek kurcalamadı. Zamanında yazmıştık bu filmin hakkındaki bazı kabul edilmiş teorileri ama, kendi adıma ustanın (aha Pelinbatugil oldum) dingin havasıyla beni büyülemiş filmidir. 50 yıl geçmesine rağmen çözmeye uğraşmak da halen güzel.

5-Pi: Aranofsky'nin bir başka gizemli filmi Fountain'dan çok önce çektiği bu acaip filmle ilgili internet forumlarında en fazla sorulan soru "What really" happened?" sorusudur. Cidden birisi gelip anlatsın şurada, kaç alıyoruz şimdi Pi sayısını 3,14 mü 3 mü.3,1414 alan hayvanlar vardı zamanında unutmadım.

























6-Solaris: Andrei Tarkovski'nin tüm filmleri inanılmaz zor filmlerdir. Çok ağır bir sinema dili, uzun planlar, ağır hareket eden bir kamera. Andrey Rublev'de ciddi anlamda yanımdaki arkadaşım uyumuştu. Ben de zor dayandım sonuna kadar. Solaris onun bu tahammül sınırlarını zorlayan filmlerine bir de kafa patlatılacak sorular sokar. Sonuç: Seyirci iptal

7-Identity-1408: Niye bu ikisini beraber verdim, ikisinde de John Cusack var. Şimdi bu filmlerin benim açımdan bir anlaşılmazlığı kalmadı ama anlaşılmazlık vermek için seyirciyi aptal yerine koyan bir anlaşılmazlık var. Anlamadınız değil mi? Gerilim temasına gizem katmak için filmin sonuna bir twist ekliyorlar ama bu çok kolay işin içinden sıyrılınılacak bir twist oluyor. Neyse filmleri izleyin, konuşalım.

8-The Fountain: Yine Darren Aronofsky, listenin yine en anlaşılabilir filmi denilebilir, Aronofsky o kadar çok kafa yorulacak film çekti ki, sonunda Robocop serisine kendini atıp, "tamam ulan ciuuv ciuuv diye her yere ateş ettiricem herkes anlayacak" moduna girdi. Adamın bugüne kadar tamamen anlaşılan bir filmi var onu da izleyen şeker yemeyi bırakıyor.

9-Lost Highway: Saksafoncu var, karısı var, sonra genç bir çocuk geliyor, karısının saç rengi arada değişiyor, sahil kenarında bir kulübe var, arada sevişiyorlar...öyle gidiyor işte...

10-Mulholland Dr: ???????????????????????????????

Bu filmlerin hepsini hafta içi ikişer ikişer izleyin. Cuma gecesi sonuncusu bittiğinde kara deliklerin sırrını çözersiniz sanırım. Ama "beni eski halime getirin" diye bağıracaklar için hemen panzehiri basıyorum.

1-American Pie 1-2-3
2-Polis Academy 1-2-3-4-5-6-7
3-Scary Movie: 1-2-3-4-5
4-Karate Kid 1-2-3
5-Teenage Mutant NinjaTurtles: 1-2-3
6-Gremlinler 1-2
7-Home Alone 1-2
8-Dennis The Menace
9-40 Days, 40 nights
10-Badi

31 yorum:

Turgay Keskin dedi ki...

Vanilla Sky'ı sinemada seyretmiştim, galiba benim de sıkılgan günümdü. Daha sonra ''Abre Los Ojos'' diye bir film seyrettim; Vanilla Sky'a çok benziyordu; en azından daha anlaşılabilirdi. Onu tavsiye edebilirim..

varol döken dedi ki...

ders: sinema tarihi

film: bir endülüs köpeği (luis bunuel)

öğrenci: vd

hoca: - oğlum niye uyuyorsun?

vd: - ıh, hı (uyanır) filmi anlayabilmek için hocam!

Flying Dutchman dedi ki...

@Turgay Keskin

sanırım Amenabar'ın Aç Gözünü filmini diyorsun...Vanilla Sky onun Hollywood uyarlaması zaten :))

yLdRm dedi ki...

ben direk panzehir alayım,fena oldum daha izlemeden :)

varol döken dedi ki...

anlaşılmayan filmler var bir de neden çektiği anlaşılmayan filmler...

mesela ben gerçekten shyalaman'ın kafasını lady in the water'ı neden çektiğini anlatana kadar suya sokmak istiyorum!

roland emmerich'i, totemlere çıplak olarak bağlayıp pişmanım, aslında kıza kesiktim, aşkımdan dilim tutulmuştu, aklıma ilk bu film geldi diye itiraf edene kadar ucunda jalapeno biberi olan biberlerle dürtmek istiyorum!

sinan çetin'e ise bir şey demiyorum, malum yarın bir evini falan kiralamak zorunda kalırız, aman:)

varol döken dedi ki...

@turgay keskin
öyhhh be abi, hiçbir şeyi fark etmedin de iki filmde de aynı rolü oynayan penelope cruz u da mı fark etmedin:)

pecuchet dedi ki...

Ben olsam oraya Prestige ve The Holy Mountain' i de eklerdim:) çok keyif aldım okurken. Tebrikler.

her boku bilen adam dedi ki...

bu hafta da dublemi yaparım diyorsun yani dutchman :)

listene ek olarak Truman Show,Groundhog Day,2:34 filmlerini ekler Pelinbatugiller tabirini araklayıp kullanacagımı belirtirim.

*2:34'ü izlemediysen mutlaka izle diyorum altını çizerek.

Olympian dedi ki...

odtu nun sinema bolumunde bulunan ve kuzenim vasitasiyla tanistigim biri, cektigi surrealist kisasini seyrettirmisti yillar once.

fil bitince, kuzen psikolog oldugundan bayagi bi konustu ibir zibir, anlasti onlar aralarinda. eleman bana dondu sonra;

- sen nasil buldun abi?
- eee, valla ben endulus kopegi'nden de bisey anlamamistim (ilgileniyoruz yani, mal degiliz). siz konusun, ben dinliyorum sizi.

varol döken dedi ki...

bu arada roland emmerich in bahsettiğim filmi m.ö 10.000 di, bir 10 bin sene geçmesi lazım o iğrençliği unutmak için!

endülüs köpeğini anlamak için rüyaya yatanlar birleşin!

Adsız dedi ki...

1. O uçağın motoru düşmeseydi
2. Hiç polisi muhattap almasaydı
3. O araba köprüden düşmeseydi
4. Maymunlardan öteye geçmeseydi
5. İşlemcinin silikonu yanmasaydı
6. O tünelde kaza yapsaydı
7. Odadan hiç çıkmasaydı
8. Ölümlü dünya, yeni hatun buluruz deseydi
9. Eve gelen paket açılmasaydı
10. O kutu hiç açılmasaydı

mısır patlagıynan, kola höpürderek izlenecek birer gişe şaheserleri olabilirlerdi..

Flying Dutchman dedi ki...

son yorum enfes olmuş :)))

ihk dedi ki...

alternatif listeye amerikan ninja serisi de katılabilir. izleyip izleyip dalardık birbirimize :)

CaRtMaNtR dedi ki...

Panzehirdeki son filme dikkat çekerim. Badi bence dahiler listesine girecek bir yapımdı diyor ardındanda üç kez van münüt diyorum :D

Şaka bir yana acaba bu listeye Twist konusunda iyi işler başaarmış bir fight club eklenebilir miydi acaba yada ilk testere filmi.

bu arada şu Vanilla Sky'de ben Tom'un aslında uyutulduğunu öğrendiği sahnede filmden koptuydum. Hatta okkalı bir küfür edip zap yapmışta olabilirim :D

Birde Lost Highway'i Cİne5 deilde ilk Show verdi diye aklımda kalmış ama muhtemelen yanlış hatırlıyorumdur :D

Turgay Keskin dedi ki...

@Flaying Dutchman

Biliyorum zaten Vanilla Sky'ı izledikten sonra merak edip onu izledim. Ya Vanilla Sky'ı seyrettiğim gün filme konsantre olamamıştım ya da o film daha anlaşılır geldi bana. O yüzden o filmi örnek gösterdim..

@Varol Döken

Gözlerim bozuk ama o kadar da değil. :] Sadece o film daha anlaşılır gelmişti; yoksa Penelope Cruz'u farketmemek ne demek? :]

Enzo dedi ki...

magnolia yi anlamayan tek ben miyim acaba?

memduh95 dedi ki...

doni darko kadar overrated film azdır.

alperensaylar dedi ki...

john cusack zaten başlı başına anlaşılamayan birisi.

Manu dedi ki...

harddiskte blue velvet var izlemeye korkuyorum..2001 a space odyssey belki de dünyanın en sıkıcı filmidir..mementoya laf atanın sonu leonard shelby gibi olsun..

remember sammy jenkins dutchman...(bu cümleyi sarfetmezsek pelinbatugilliğimiz nerde kalır?? )

aşkın dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
gökhan dedi ki...

ben asıl bu tarz filmler çeken yönetmenlere kızıyorum. "ben aslında öyle mesajlar veriyorum ki, öyle şeyler anlatıyorum ki off offf... ama anlamanız için çok zeki, sanattan anlayan, entel ve dantel olmanız lazım" diyorlar sanki. adam gibi anlat kardeşim derdini. mesaj mı verecen başka şey mi yapacan yap doğru düzgün biz de takdir edelim seni.

aslında bir yandan da bu tarz filmleri çeken yönetmenlerin asıl amacının pelinbatugillerle dalga geçmek olduğunu da düşünmüyor değilim. siz çok şey biliyonuz alın bunu da çözün demeye getiriyolar sanki...

baha dedi ki...

listeye bakarmisiniz, vericeksiniz listeyi dusmaniniza, bir ay abandone olmus halde amacsiz bir yuz ifadesiyle gezicek sokakta.

Bu filmlerin uzerine bir de das experiment ve das boot izliyip bunyeye daral getirilirse hayatin anlami sorgulanmaya baslanir gibime geliyor. Groundhog Day de unutulmamali tabi. Sos olarak da Kurt Vonnegut kitaplari verilebilir.

@varol doken

lady in water :) supernatural dizisinin son bolumunde (4x18) "M.Night level of douchiness" sozu vardir ki direk onu getirdin aklima.

semioticus (shelbyl) dedi ki...

Kimi filmlere giris-gelisme-sonuc gozuyle bakinca bir b.k anlamaz, uzerine ustluk zevk de alamazsin. Buna populer tabirle "Lost sendromu" diyebiliriz. "Yok abi, sonunu getiremezler, kesin sictilar, hep soru, hede hodo". Ya sen izlerken zevk aliyor musun, saksiyi calistiriyor musun, oyunculuk, hikaye seni icine cekiyor mu? Evet. Gerisini s.ktir et.

Mulholland Dr.'da pesimistsen ilk yarisini hayal ikinci yarisini gercek sayarsin, optimistsen tam tersi. Lost Highway'deki herif sizofren. 2001 Space Odyssey insanligin gelisimi uzerine bir cesitleme, detayli aciklayan teoriler muhtelif, arayan bulur. Yani "yonetmeni bile anlamamis ehiueheu" filmler degil; izleyiciyi etkileyip farkli yorumlara surukleyebiliyorsa amaca ulasilmis zaten.

Simdi bu adamlarin derdi anlasilmak, insanligi iyiye dogruya goturecek mesaj vermek olsaydi oturur kitap yazar, haki pantolon-mavi gomlek cekip seminerler verirlerdi. Olay o filmi izledigin zamanki hissettiklerin, o tecrube, dutchman'in yazdigi gibi beyin kivrimlarini acma, renk cumbusu, muzik, dusunme ne dersen de.

Ha, bunu seven var, sevmeyen var. Yapan var yapamayan var. (Vanilla Sky ne dandikti allaam allaam)

American Pie, Karate Kid ve Gremlins'in ilk filmleri iyidir yalniz. Onun haricindeki hepsini panzehir degil, zehir olarak kabul ediyorum. Badi'nin gonlumuzdeki yeri ayri, hatta Badi ilk gruba girecek kadar psychedelic'tir.

@Manu

Blue Velvet Lynch'in en anlasilir, en smooth filmidir. Izle, cekinme. 2001 A Space Odyssey'e laf edeni HAL kovalasin diyeyim ben de.

Kullanici adini Memento'dan turetmis shelbyl sundu.

mute dedi ki...

Bence Mulholland Dr. bu 10 filmin en anlaşılmazı, en oy başıma gelenler oy'udur. Listeyi ters-yüz ediyorum. Film bitip ışıklar yandığında yanımdaki arkadaşıma dönüp "ben anladım!" diye bağırmıştım. Bütün salon aç gözlerle bana bakmıştı.

Neden sonra Radikal İki'de bir psikolog tarafından yazılmış çözümlemesini okumuştum da herşey(?) yerli yerine oturmuştu. Ama hala dost meclislerinde küfürlerle anılır.

mute dedi ki...

Bu listeye bir de Türk filmi eklemek istedim ancak aklıma hemen Zeki Demirkubuz, Nuri Bilge Ceylan gibi isimler geldi. Silkinip durdum orada.

Bence "Hasan Almaz Basan Alır" (http://www.imdb.com/title/tt0336546) daha bir anlaşılmazdır.

tosun dedi ki...

Eraserhead gozlerden kacmasin. Ustanin kitsch estetigine neo-apokaliptik bir bakisla falan filan bir film o da neticede...

pulp dedi ki...

memento yu ilk izleyişinizde bir bk anlamayacaksınız muhtemelen. sonra bu yazıyı okuyun sonra bir kere daha izleyin

http://www.sinemafanatik.com/memento/mementoexp.html

Raziel dedi ki...

David Lynch'in bütün filmleri bu listeye sokulabilir ama bence bu kategorinin şaheseri Pi filmidir.

Bir de bu tür filmleri çok sevmeme rağmen hayatımda 2001:A Space Oddydsey kadar sıkıldığım bi film hatırlamıyorum o nası bir filmdir..

Frapppedaki dedi ki...

Herseyi gectim su Badi`yi de hatirlattin ya :))

Gand dedi ki...

kısaca f.d. abimiz sen ne yaptın ya :)
"yine de güzel filmlerdir" demekle yırtamazsın :)
donnie darko'nun sitesini çözememen tamamen sabırsızlığındandır. yoksa sana vız gelir tırıs gider böyle bulmacalar.
siteyi çözünce de filmin anlaşılmadık tek karesi bile kalmıyor. entel dantel kaygılar yok yani, bildiğin dindar teenager filmi.
memento???
vanilla sky???
ne var bunlarda anlaşılmayacak yahu :) anladığında ortaya çıkan sonuç çok kaydadeğer olmadığından anlamadığını sanmış da olabilirsin. eğer öyleyse, bir bakıma da haklısın: bu kadar zeka oyunu, bunu anlatmak için miydi?!

bu yönetmenler neden böyle anlatmış: zihin açmak olabilir mi? kendini tatmin etmek? salt algıladığı gibi anlatmak?
e: hepsi

neyse; ben amacını bu filmlerin ismini anmak, "beni niye yoruyorsunuz ey yönetmenler" demek olarak yorumluyor saygılarımı sunuyorum akşam akşam.

Gand dedi ki...

kısaca f.d. abimiz sen ne yaptın ya :)
"yine de güzel filmlerdir" demekle yırtamazsın :)
donnie darko'nun sitesini çözememen tamamen sabırsızlığındandır. yoksa sana vız gelir tırıs gider böyle bulmacalar.
siteyi çözünce de filmin anlaşılmadık tek karesi bile kalmıyor. entel dantel kaygılar yok yani, bildiğin dindar teenager filmi.
memento???
vanilla sky???
ne var bunlarda anlaşılmayacak yahu :) anladığında ortaya çıkan sonuç çok kaydadeğer olmadığından anlamadığını sanmış da olabilirsin. eğer öyleyse, bir bakıma da haklısın: bu kadar zeka oyunu, bunu anlatmak için miydi?!

bu yönetmenler neden böyle anlatmış: zihin açmak olabilir mi? kendini tatmin etmek? salt algıladığı gibi anlatmak?
e: hepsi

neyse; ben amacını bu filmlerin ismini anmak, "beni niye yoruyorsunuz ey yönetmenler" demek olarak yorumluyor saygılarımı sunuyorum akşam akşam.