14 Temmuz 2009 Salı

GELECEĞİN MABEDLERİ ep. IXX















Geleceğin mabedleri serisinde önümüzdeki üç şampiyona incelemesine yine bir ara verelim ve aynen Galatasaray'ın Seyrantepe projesi gibi yılan hikayesine dönen bir projeden bahsedelim. Olympique Marseille'in yapılması 3 yıldır planlanan stadyumu. Öncelikle söyleyeyim Velodrome Stadyumu'nu çok fazla beğenmeyenlerdenim. O stadyumu beğenenlerin tümünün genel kanısı, şehir için bir sembol olduğu, modernleşme ve restorasyon gibi endüstriyel futbolun getirdiği bazı çalışmalardan uzak durması gerektiği gibi noktalar. Yani, "Sami Yen'i yıkmayız, burası mabedimiz" şeklindeki ilk başta anlaşılabilir ama sonra ne bu lafı söyleyenin kendisinin ne de bizim içini dolduramadığımız bir klişe. O stadyum inanılmaz derecede rüzgar alıyor ve kale arkalarının 1998'deki restorasyon sonucu iyice geriye yaslanması ile taraftarların sesleri fezaya karışıyor. Marsilya'nın stadı yenilenmeli ve 3 senedir de bununla uğraşıyorlar. İlk açıklanan proje Ekim 2006'da idi. O günden bu yana şehirde henüz hiçbir yere kazma vurulamadı.

İlk önce stadyumun 80.000 kişilik olacağı söylendi ve toplamda 140 milyon euroya mal olacaktı. Ancak maçlarını ortalama 40-45 bin seyirciye oynayan kulübün böyle bir projeye girmesinin mantıksız olacağı düşünüldü, haklı olarak. Hatta 80.000 kişilik stadyum bütün Fransız takımları için gereksiz büyüklükte bir rakam. Bugüne kadar Fransa futbolunda en fazla seyircinin iştirak ettiği maç bu senenin 1 Mart günü Stade De France'da oynanan Lille-Lyon maçı. 77.850 kişi geldi maça. Şu anda stadyumun belediye tarafından mı yoksa özel bir şirket tarafından mı finanse edilmesi ve inşa edilmesi konusunda bir anlaşmazlık var. Özel firmalar projeyi üstlenirse stadyumu şehrin bir başka kısmına taşımak istiyorlar. Şehrin 14 km doğusuna. Tabi taraftarlar başta olmak üzere bir çok kişiden itiraz geliyor bu konuya, çünkü stadyum ulaşım alternatifleri açısından şehrin içinde çok iyi konuşlanmış durumda. Tabi işin ucunda stadyumu doğuya taşıyıp 5 yıldızlı bir hale getirmek de var. Fransa'da Auxerre dışında hiçbir kulüp kendisine ait olan stadyumu kullanmıyor ve belediyeye ait olan stadyumlarda oynuyor.





















Marsilya belediye başkanı Jean-Claude Gaudin 2008 Nisan ayında yaptığı açıklama inşaatın 2012'den önce başlayamayacağı vekendi döneminde Velodrome'u asla özel firmalara satmayacağı yönünde idi. Ancak bu sezon başında eski kulüp başkanı, rahmetli Dreyfus belediye başkanının proje ekibini "mafya"ya benzetti ve önlerine getirdikleri bütün projelerin bir restorasyon çalışması olduğu gerekçesi ile, kulübün kendisine ait 60.000 kişilik bir stadyum inşa etmeye karar verdi. Dreyfus'un vefatından sonra şu anda stadyum için ne yeni bir proje var ne de bir çalışma. Elimizdeki bir kaç resim de bundan ibaret.

1 yorum:

Frapppedaki dedi ki...

Velodrome`un tek eksigi cati. Akustik olarak cok kotu, kale arkalari birbirini duymuyor tam bir curcuna havasi vs ama guzel olan da o. Guney Amerika tribunlerini animsatiyor biraz. Yassi olmalarinin getirdigi tek avantaj o muhtesem koreografileri kolaylastirmasi. Bence modern bir stadta o hava yakalanmaz. Asil klise olan artik hemen her kulubun illa sehir disina bir stad projesi uydurmasi.