20 Ağustos 2009 Perşembe

HOLLYWOOD'UN DEVAM FİLMİ SEVDASI

Hayatımda izlediğim ilk devam filmi Home Alone 2'dur. Aşağı yukarı 15 yıl geçti o filmden bu yana. Hollywood endüstrisinin devam filmlerindeki sevdası her geçen yıl biraz daha arttı. Sinema sektöründe zamanında müzik için yaptığım saptamadaki tehlikenin daha önce gerçekleşeceğini düşünüyorum. Orijinal fikirlerin giderek azalması. Bunun bir kaç getirisi oluyor. Hollywood giderek birbirine benzeyen, aynı kalıptan çıkmış vasat filmlere imza atıyor. Buna çare bulmak için diğer sinema ekollerinden bazı eserleri alıp Hollywood versiyonları çekiliyor. Bu kısırlıkta Hollywood'un kendi içinden çıkardığı, aslında başyapıt sayılamayacak filmler, körlerin ülkesinde tek gözlünün kral olması gibi inanılmaz övgüler alıyor (Eternal Sunshine of The Spotless Mind ve Michel Gondry, Being John Malkovich ve Spike Jonze, Kaufman kardeşler bu sava örnek verilebilir) . Son olarak da Hollywood bütün bunların tıkandığı anda eskiye dönüp, para getiren filmlerin devam projelerini ortaya atıyor. Bunu daha önce de söylemiştim. Film yapımcılarından nefret ederim. Hepsinin tek bir amacı vardır. Para kazanmak. Yaşadığı ülkenin sinema kültürüne bir katkı yapmak, oyuncu yetiştirmek, insanların ufkunu genişletmek gibi bir amaçları hiç yoktur. Cepleri dolduğu zaman onlar için gerisi laf-ı güzaftır. Bu adamların en fazla mesken edindiği Hollywood'da da sayıları fazla olduğundan bol bol yönetmenlerin işlerine karışırlar ve ortaya abidik gubidik filmler çıkar.

Bu devam filmi furyası da bu yapımcı manevralarından bir tanesi. Üç şekilde işliyor bu süreç. Birincisinde düşük bütçe ile çekilen bir filmin beklenilmeyen şekilde tutması sonucu hemen bir devam filmine başvuruluyor (Scream, Final Destination gibi filmler böyle örnekler, hatta bunu Evil Dead'e kadar götürebiliriz), ikincisinde ilk filmin başarısızlığına rağmen şans zorlanıyor (Teenage Mutant Ninja Turtles, Miss Congeniality), üçüncüsünde de yüksek bütçeli ilk filmin başarısı üzerine, filmin orijinal yapısını mahveden bir devam filmi senaryosu yaratılıyor ve sihir bozuluyor. Üçüncüsünün en net örneği Matrix serisidir. İlk filmin, bir dolu sembol ve alt metin barındıran o hikayesinin yarattığı başarı üzerine, sonrada bir senaryo yazılmış ama bana göre, Reloaded ve Revolutions bir çorbaya benzemiştir. Bir dolu film böyle mahvedildi. İlk filmleri eli yüzü düzgün olup sonra sapıtanların arasına serinin tümü skandal vaziyette olanları da eklersek Grudge, Scream, Jurassic Park (dördüncüsü yolda), Mummy, Ring, Scary Movie, Transformers, Police Academy, xXx, Ghostbusters, Pink Panther (modern versiyonlar), Spider Man, Naked Gun, Shrek, Spy Kids vesaire vesaire...Bunlar geçmişte karşımıza çıkanlar. Sex and The City, Iron Man, White Chicks, Hostel, Kung Fu Panda'nnı devam filmleri de yolda. Beni en çok şaşırtan 300'ün devam projesi. Cidden neyin devamını yapacaklar çok merak ediyorum. İlk filmde meşhur efsanenin hikayesi anlatıldı işte ve herkes öldü. Bu 300 neyi davası çözemedim.

Bu işi eli yüzü düzgün şekilde en iyi kotaran seri bana göre Bourne üçlemesidir. Bu devam filmlerinin başarı listesinde kannımca en tepededir. "Godfather niye yok Dutchman, kendine gel" diyecekler için belirteyim o serinin üçüncü filmi Coppola'nın Lucas ve Spielberg çetesine iyice girip kendini kaybettiği bir hezeyanın ürünüdür ve resmen seriyi mahvetmiştir. Tamam kapı gibi, başyapıt seviyesinde iki film vardır karşımızda ama üçleme olarak o üçüncü film çan eğrisi yapılan sınıfta 100 üzerinden 11 olan çocuk gibidir. Yüzüklerin Efendisi'ni ve Kill Bill'i bir üçleme olarak değil tek bir filmin üçe bölünmüş hali olarak düşünmek lazım. Keza Star Wars'un klasik üçlemesini de, hatta altı filmini tümünü de. Pirates Of The Caribbean serisinin de işi kurtardığını söyleyebiliriz. Ama gene olrak bakıldığında Hollywood'un bu denemelerdeki başarı oranı % 10 civarındadır. Ama hala bu işin peşini bırakmamalarını merakla izlemekteyim, bakalım nereye varacak.

19 yorum:

van auger dedi ki...

300 ün devamında ,300 ıspartalının 300 ü de zombi olarak 2000 lerde dirilip,dünyayı tehdit eden şer ekseninin en güçlü halkası olan iran islam cumhuriyetinden, masum ve "özgür" insanları kurtarmak için harekete geçer.Şahsen bu kadar ırkçı bir çizgiroman ve uyarlamasından böyle bir devam filmi beni şaşırtmaz.

gökhan dedi ki...

yalnız spider man, iron man gibi filmler bence anlatılmak istenen olayın dışında kalıyor. saw serisinin 7-8 filme gitmesi ile 3-5 tane iron man çekilmesi çok farklı. tuttu hadi devam ettirelim değil onların olayı. ortada bir çizgi roman serisi var, bi ton hikaye var, bunların ekmeğini yemek mesele.

varol döken dedi ki...

gelmiş geçmiş en iyi ikinci:

TERMINATOR-2!

star wars konusunda canarino'nun sana neden carladığını anladım... 6 nın tümü diyip o garabet 1-2-3 ü filmden saymanla star wars filolojisinden sınıfta kaldı otur daçmın sıfır! ben bunun 0,5 unu da çekerim ona göre!

Castolo dedi ki...

herkesin eleştirmesine rağmen scary movie beni hep çok güldürmüştür. özellikle ilk 3 film bide açıkça itin götüne sokulan filmleri izlediyseniz ve bide beğenmediyseniz tam panzehir oluyodu. sırf bu tarz bi komedi dalı yaratıldı hollywood da. tamam belki hep bi avuç insan yapıyo ama ne olursa olsun yeni bi akım diyebiliriz. evet çakma scary movie ler hakkaten realet ama scary movie iyiydi bence.

bide hatırlatmak lazım : Back to the Future

AFO dedi ki...

Gladyatör'ün de ikinci filmi çekilecekti fakat sonradan proje iptal oldu. Kanımca iyi de oldu, öyle bir filmin gönlümüzdeki yerini katletmemek icap ederdi.

Melih Carter dedi ki...

bence ozellikle marvel altyapili super kahramanlarin devam filminde sacma bisey yok. gokhan in da dedigi gibi bugune kadar yazilmis, cizilmis tonla cizgi roman var. adamlar bu hikayeleri beyazperdeye tasiyacaklar elbet. kisacasi super kahraman filmleri asla 1 filmden ibaret olamaz. cunku o kadar cok kotu karakter vardir ki dunyayi ele gecirmek isteyen, super kahraman tek filmde hepsiyle savasamaz. bunun disinda BACK TO THE FUTURE serisine de laf soylenmez, carpilinir sonra :D

roland deschain of gilead dedi ki...

hacım matrix dediğin şaheser bildiğin 3 lemedir devam serisi felan değildir .... hadi animatrix için zorlama senaryolu devam filmi desen bi nebze.. ama reloaded ve revolution konusu gayet önceden belli LOTR gibi bi seridir.

Parma Maniac dedi ki...

Matrix'te Wachowski'ler en başında tek filmlik bir hadise olmadığını söylemişlerdi ama, film vizyondayken belli bir şeydi diye hatırlıyorum.. Bence müthiş bir üçlemedir Matrix, devamda kepazeleşen filmlere uymuyor.. Modern klasik oldu.. İlk filmin yeri ayrı ama 2'yi de en az 1 kadar sevmiştim ben..

Çizgi roman uyarlamalarında devam filmi olmazsa olmaz.. 1000 sayılık geçmişi olan karakterleri tek filmle anlatmak imkansız.. Ama fotoğraftaki Saw mesela müthiş uyar bu rezalete.. Bu kadar anlamsız sakız gibi uzayan bir sinema hadisesi görmedim ben..

300'de de bildiğim kadarıyla ikinci film gelmeyecek.. Dallama yapımcıların böyle rezalet talepleri olur ama kendini bilen yönetmenler bunu geri çevirir.. 300'ün yönetmeni Zack Snyder.. Watchmen'i de yönetti.. Watchmen başarılı olunca 2-3 dallama devamını da çekelim demiş Zack'e, tavuk mu çekiyosun diye cevap vermiş bizimki.. Muhtemelen 300'de de aynısı olur.. Kendini bilen hiçbir yönetmen böyle one shot hikayelerin devamını çekmez.. Çekecek olan adamın filmi de vizyona girmez sanırım, video filmi falan olur..

varol döken dedi ki...

wachowskiler 3 film de belliydi diyordu ama ne zaman ilk film 459 milyon dolar gişe yaptığında... çevir kazı yanmasın durumu gibi geliyor bana da durum...

mad max üçlemesi de iyidir bu arada...

ha bir de blogda emmanuel bırak 6sını 66sı çekilse itiraz edecek birini tanımıyorum (kızlar dahil, ohhh tartışmaya gel:)

Baran Doğan dedi ki...

Yapımcılara biraz haksızlık etmişsin gibi geldi bana. Bir insan bir meslek icra ediyorsa elbette ki amacı para kazanmaktır. Suç işlemediği sürece bu mesleği icra etmeye devam edebilir. "The Texas Chainsaw Massacre"ın devam filmlerini çekenlere ben de hoş gözle bakmıyorum ama bu onları aşağılık insanlar yapmaz.

Flying Dutchman dedi ki...

roland deschain of gilead ve Parma Maniac

emin misiniz böyle olduğuna. matrix'in ilk başta tek filmlik bir proje olduğunu ve üçleme olarak da düşünülmediğini hatırlıyorum ben de. Zira ilk filmin 1999'da yapılıp son ikisinin aynı anda 2003'te gösterime sokulmasından bile bellidir bu. Yine ilk filmin sonunda aslında ucu açık hiçbir şey bırakılmaması da bunun bir göstergesidir. Reloaded ve Revolutions'ta bazı şeylerin üstüne gidilip ilk filmin temeli üzerine kurulmuştur.

bununla ilgili kesin bilgi verecek bir kaç kaynak bulursanız iyi olur benim açımdan da ben biraz araştırıdm ama bu konuda pek bir bilgi yok...ben bu yönde bir kaç makale okuduğumu iyi hatırlıyorum

anial dedi ki...

wachowski'ler projeyi birden fazla film olarak planlamış, ancak the matrix'in olanca metaforla sistem tokatladığı film, 11 eylül hadisesinden sonra öncekine görece aksiyon filmlerine dönüştürülüp kuş edilmiştir ne yazık ki.

semioticus (shelbyl) dedi ki...

Ring konusunda sunu diyeyim; Ringu'ya kiyasla Ring kotudur. Ring'in ikinci filminin yonetmeni, Ringu'nun orijinal yonetmeni Nakata; ve de Ringu uclemesiyle alakasi yok filmin. Bence Nakata "Filmimin icine ettiniz, alin bunu o zaman!" demistir kendince Hollywood'a, iyi bir ders vermistir.

Shrek 2 de iyidir, diger devam filmleri kadar kotulememek lazim. (Ucuncu biraz baydiydi ama)

Ayrica Star Wars'un altisi da guzel diyen tas oluyor. Hem Lucas ve Spielberg cetesine laf atip, hem de Star Wars'un alti filmini butun halinde dusunmek lazim demek olmamis Dutchman, tutarsizlik olmus.

Adsız dedi ki...

kesinlikle katılıyorum,bourne serisi hem üçleme olarak hem de aksiyon filmleri arasında benim için en tepededir..her film bir öncekini aşmıştır..ne kadar izlesem bıkmam..tabi matt damon'un da hakkını vermek lazım..bu kadar başarıdan sonra 4. fimi de çekemek istiyorlardı sanırım..

ipeks.

van auger dedi ki...

saw serisi büyük oranla freddy,jason,halloween serileri gibi
9-10 filmi bulacak herhalde.Ama matrix üçlemesi bence üçleme olarak güzeldir.Tamam türevlerinden daha cok para kazandırmıştır ama güzeldir.
Bir de Guinea pig serisi vardır ki
o seri burdaki bütün serilere rahmet okutur.Denizkızını kanalizasyona niye atarsın lan!?

Parma Maniac dedi ki...

Flying Dutchman yazılı bir yerle kanıtlar mısın dersen kanıtlayamam.. Şöyle bir araştırdım ben de senin gibi ama pek bir şey göremedim.. Ama benim de okuduklarımdan hatırladığım (ki vizyondaydı sanıyorum o ara film) tek film olmadığı yönündeydi.. Hatta ben 6 film muhabbetleri hatırlıyorum, 3 filmde bitince suyunu çıkarmadıkları için aferin almışlardı benden.. Sonra V For Vendetta diye bir şey yaptılar, yerle bir oldu tabii o düşünceler ama Matrix yüzünden saygım sonsuz hala bu abilere..

Adsız dedi ki...

bi ara internette titanik 2 in fragmanı dönüyordu bu konuda bir şey bilen varmı?

Sosyal_FB dedi ki...

Benim Star Wars konusunda FD ile fikir ayrılığına düşmemin sebebi senin dediğin kısım değil, Rebel Alliance'ın figürleridir Varolcum :)

Çekmeselerdiydi de kafamızda mı canlandırsaydık mevzuları. Öyle böyle çekildi, mis gibi gidiyor işte, Clone Wars falan derken. Master Yoda'yı da sahnede görüyoruz hem :)

CaRtMaNtR dedi ki...

son filmi ilk üçüne göre zayıf kalır ama Die Hard seriside güzeldir.

Hazır John Mctiernan filmlerinden giderken Predator serisinide severim ben. Alien serisi ise ilk üç filmle efsaneleşir. Sonrası ve Predatorla birleşmesi ise rezalettir.

Birde Luc Besson Fransa'da Hollywood tadında çektiği her macera filmini bkunu çıkararak uzatmasa. Transporter yetiyor işte Taxi yada Yamakasi olaylarına girmese dedirtiyor.

Çizgi roman uyarlamalarının tek filmde bitmesini beklemek haksızlık olur cidden. Ben özellikle Marvel'in kendi yapım şirketi ile yaptığı filmlerden umutluyum.

Birde Chrsitopher Nolan'ın iki Batman filmi sağlam seri oldu gibi.