26 Eylül 2008 Cuma

GÜNDÜZ MAÇININ DAYANILMAZ HAFİFLİĞİ











Ali Sami Yen Stadı'nda en son ne zaman bir gündüz maçına gittim hatırlamıyorum. Yanlış hatırlamıyorsam 1998 yılında ligin sondan bir önceki haftasında İstanbulspor'u mağlup ederek şampiyonluğu ilan ettiğimiz maçtır. Belki 10 sene geçmiş ama Galatasaray'ın o maçtan sonra kaç tane gündüz maçı oynadığına bakmak lazım. Gittiğim son gündüz maçı ise Yimpaş Yozgatspor-Galatasaray maçı. Lucescu döneminde Hacettepeli Aslanlar'ın kafilesiyle gittiğimiz maç kar sebebi ile (neredeyse sadece stadın üzerine yağan bir kar) ertelenmiş ve bir 1 gün daha şehirde ikamet etmek zorunda kalmıştık. O günden sonra 1 gündüz maçına ilk gidişim bu seneki FC Utrecht-SC Heerenveen maçıyla oldu. Özlemişim. Hem de nasıl. Hollanda'da bütün maçlar genel olarak 12:00-16:00 saatleri arasında oynanıyor. Derbi maçlar ise en geç 12:45'te başlıyor. Yani kahvaltını edip maça geliyorsun. Galibiyet halinde önünde gidip bir şeyler içebileceğin, o motivasyonla yapabileceğin aktiviteler için 6-7 saatlikbir vakit var. Türkiye'de durum böyle değil. Genelde derbi maçlar pazar gecesi oynanıyor. Çoğu çalışan bir dolu insan galip gelmeleri halinde sevinçlerini rahatsız otobüslerde harcıyorlar ve eve 23:00 civarında varıp ertsi günkü sıkıcı iş hayatı için uykuya dalıyorlar. Derbi eğlencemiz ertesi gün mağlup tarafın taraftarı ile dalga geçmekten öteye gitmiyor artık Türkiye'de. Hollanda dışında İngiltere, Almanya ve İtalya ligleri de ağırlıklı olarak gündüz oynanıyor. Büyük küçük takım demeden. İspanya ve Fransa'da ise nerede ise tüm maçlar saat 18:00, ve 23:00 arası oynanmakta. Ben ilk seçeneği kesinlikle tercih ediyorum. Tabi işin içinde yayın kuruluşunun, çok yüksek miktarlarla ödediği ihale bedellerini çıkarmak için uyguladığı bir politika var. Pazar sabahı saat 12:00'de bir derbi maçı yayınlamanın reklam geliri ve seyirci sayısı açısından çöküşlerinin olacağının farkındalar. Bunu federasyon ve o gelirlerden pay alan kulüpler de biliyor ve işleyen dümene çomak sokmuyorlar. Ama olan bizim açlığımızın giderilmemesine oluyor. O yüzden de Utrecht'in kendi evindeki 17 maçının 12 tanesinin saat 15:00 öncesi oynanacağını öğrendiğimde büyük bir sevinç yaşadım. Darısı türk futbolseverinin başına.

3 yorum:

Ömer Şahin dedi ki...

Bu karşılaştırmayı yaparken atladığını düşündüğüm bir konu var: Hollanda ve Türkiye'nin çalışma saatleri.

Türkiye'deki çalışma saatlerinin pek çok Avrupa ülkesinden ağır olduğu malumundur. Hollanda'da durumu bilemiyorum tabi de, burada ülkenin büyük bir çoğunluğu tabi ki özel sektör cumartesi de çalışıyor. Ben şahsen pazarları da çoğu zaman çalışıyorum, bir önceki iş yerimde cumartesi 17.00 a kadar rutin mesaim vardı.

Bu durumda cumartesi öğlen futbol maçı seyredemeyecek çok ciddi bir güruh var.

Devlet memurları ise üst kademe dışında futbol maçı seyretmeye (üç büyüklerden bahsediyorum, Anadolu kulüpleri zaten esnaf tabanlı olduğundan öğlen dükkanı kapayıp maça gidebiliyor, onlar zaten öğlen oynuyor) zaten bütçe olarak uygun değil.

Bu sezon başı Fenerbahçe - Shaktar Donetsk arasında oynanan hazırlık maçının bilet fiyatları, kale arkası en ucuz bilet 20 Euro'ydu.

Dolayısıyla bu işin hedef kitlesine uygun bir saatte oynanıyor maçlar. Haftada altı gün akşama kadar çalışan bir insan pazar günü zaten 12 de uyanıyor. Bu adamı 12 45 de stada getiremezsin. Ha, ne zaman ben de haftada 5 gün 40 saat çalışırım o zaman cumartesi 12.00 da maç oynanabilir türkiye de.

Unknown dedi ki...

Bildigim kadariyla sadece yayinci kurulusla alakasi yok bu durumun. UEFA, her ulkenin maclarini hangi saatler arasinda oynayabilecegini onceden belirliyor, federasyonlar sadece o saat dilimi icindeki ayarlamalari yapiyor. Turkiye Super ligi yerel saatle 14-21 arasi sanirim ama dedigim gibi tam emin degilim.

Flying Dutchman dedi ki...

@nickfallin

belirttiğin noktanın da etkisi büyük tabi onu da gözden kaçırmamak lazım. Ama en azından pazar günleri gündüz yapılmasında çok bir sakınca olduğunu sanmıyorum, sonuçta olimpiyat Stadı gibi gidilmesinin işkence olduğu bir stada 70 bin kişi çekmeyi başardı bir gündüz derbisi.

Cumartesi konusunda haklısın ama pazar konusunda biraz daha esneklik yapılabilir diye düşünüyorum

@ccemalp

doğrusu bu konuyu bilmiyordum, göz atacağım mutlaka. Teşekkürler aydınlatma için