26 Eylül 2008 Cuma

YÜRÜYEN MERDİVEN KURSU

























"Kurs" kelimesi benim hayatımda hep vardı. İlkokul ve ortaokul boyunca gittiğim dershane, üniversite sınavı için gittiğim dershane, Hollandaca kursu, dil kursu...Bunun dışında şahsi hobileri gerçekleştirmek için gidilen binbir çeşit kurs var. Kurs konusu üzerine ne kadar uçabilirsiniz. Üniversitede tanıdığım bir kız "vücut esnekliği kursu" alıyordu. Artık nerede kullanır onu bilemiyorum. Biliyorum aslında da burada söylemeyelim şimdi. Sonraki satırlara geçmeden önce en uçuk olanını hayal edebilirsiniz. Merak etmeyin anlatacağıma ulaşamayacaksınız.

Dün sabah saat 08:00'de Hollanda'nın Amersfoort kentinin merkez istasyonunun yürüyen merdivenlerinde bir kurs verildi. Kursun adı şu. Kaba ifadeyle "Bir yere yetişmek için koşuşturan insanlara yol açma kursu". Hadise şu. Hollanda'da genelde trenlerden inildiği zaman istasyona çıkılan merdivenlerin hepsi otomatiktir, genel olarak da Amersfoort, Utrecht, Amsterdam gibi istasyonlar Hollada'nın aktarma istasyonlarıdır. Yani burada bir çok insan bir trenden diğerine yetişmek için koşuşturur durur. Tabi bunun için söz konusu yürüyen merdivenleri kullanmaları gerekiyor. Ancak o sırada tren aktarması yapmayan bir çok insan da merdivende oluyor, bu sebeple de acelesi olan insanlar trenleri saniye ile kaçırabiliyorlar. Zira Hollanda'da tren kapıları eğer kapanırsa, dışarıdan düğmesi olmasına rağmen açılması imkansızdır. Bu yüzden kapıya dokunacak mesafeye kadar yaklaşmış olmama rağmen kaçırıp 15 dakika beklediğim çok olmuştur. Tabi Türkiye'deki gibi kapıya asılıp dışarıda gidemiyorsunuz, tren hızlı, kapılar güçlü, tutunacak yer yok, orası Cevizli istasyonu değil vesaire. Bu nedenle demiryolları insanlara bir kurs açtı. Acelesi olmayanların yürüyen merdivenin sağında durmasını öğreten bir kurs. Kolaylık olsun diye merdivenlerin her basamağının sağ tarafına iki tane yanyana ayak izi koyarak sabit duran bir insanı, sol tarafına da her basamağa bir sağ bir sol ayak izi olmak üzere merdivenden çıkan insanı sembolize eden işaretler yerleştirdiler. Ben maalesef eğitimi göremedim o sırada işe gidiyordum. Ama cidden duyduğum andan itibaren şahit olmak istedim. Kurstan 2 esntantane aşağıda. Yürüyen merdivende sağda durma kursu. Hey maşallah. Katılanlara sertifika verdiklerine dahil bir dedikodu var. Doğruysa demiryolları yöneticilerinin fiili ehliyeti olmadıkları yönünde bildiri yayınlayacağım. Ankara'da 5 yıl yaşadım. Orada da genelde durum böyledir, sabit duracaklar sağda durur ve ilerleyecekler solda. Ama bunun için kurs açılacağı, içki masasında gece 3'ten sonra yapılan uçuk muhabbete bile konu olmaz. Ama oldu işte. Üstelik Amersfoort kursun ilk uygulanacağı şehirdi. Kurs diğer şehirlerin istasyonlarında da verilecek. Sırada hangi kurs var onu bekliyorum. Hangi gözümüzde kirpik olduğunu tahmin etme, etkili biçimde burun sümkürme, kamışla meyve suyu içmek için püf noktaları türünden kurslar olabilir.

3 yorum:

Adsız dedi ki...

dutchman, istanbulda 7 yıl yaşamış ankarada da 3 yıldır yaşamakta olan biri olarak gözlemim şudur:
istanbuldan vasat bir vatandaşı alsan o kursta çok kolay eğiticilerin eğiticisi olabilir. ben istanbuldaki hayatın hızlı akmasına bağlıyorum bunu. aktarma olmamasına rağmen 4 dakikalık metrodan insanlar koşturarak çıkar, veya 60 derecelik (yatay eksene) eğimi olan merdivenden tabakhaneye b.k yetiştirecekmiş gibi koşturarak inerler. allah korusun ayak bir takılsa, olacakları düşünemiyorum.
ankaradaysa insanlar daha relax, pek öyle sağda durma, geçene yol verme kültürü yok. hatta istanbuldan geldiğim ilk zamanlarda pardon diyerek sağlı sollu ilerlerdim bazen, homurdanmalar olurdu. artık ben de relaxım. dikiliyorum öylece.

amsterdam a ulaşım ve konaklama konusundaki sorularımı yanıtlamamışsın, boş vaktin olurda cevaplarsan memnun olurum.

bu arada saat 3 te uyudum, 8.50 de açtım blogu. çok da kısa olmayan 5 postu hangi arada girdin kuzum. saygı duydum, helal olsun.

Adsız dedi ki...

İstanbul'un 3 kuruşluk 5 duraklık metrosunda bu adet bildim bileli var. Nasıl yerleşmiş, kim gazlamış, hiç bilmem, her seferinde de duranların sağa, aksiyon adamlarının sola yönelmesini ve fişek gibi merdiven tırmanlarını heyecanla izlerim.

Avrupa, Avrupa duy sesimizi. 80'lere gidesim geldi birden. (:

baha dedi ki...

bursaray'da kosamiyosun bile, giris ve cikislari daracik istasyonlarin..