16 Nisan 2009 Perşembe

I AM NOT MAN, I AM CANTONA



















Ken Loach'un "Looking For Eric" filminin fragmanı internete düştü. Ken Loach'un sinema dilini ve futbola çok hoşça dokunduğu önceki filmlerinden My Name Is Joe'yu izlediğimden çok umutluyum. Fragmandan gördüğüm kadarıyla da çok hoş bir kişisel hayranlık hikayesi var ortada. Filmin 10 Aralık'ta gösterime girmesi bekleniyor. Dün kendisiyle ilgili youtube videolarından birisine bir yorum yazdım. Aynen onu, fragmanı ve hazır şu müthiş karşılaştırmaya bir de Rıdvan Dilmen eklenmişken Cantona hakkında zamanında yazdığımız yazıyı kopyalayalım. Şöyle dedim dün.

"28 yaşındayım. Pele'yi canlı izleyemedim. Kempes, Puskas, Cruijff, Di Stefano ve diğerlerini de öyle. Maradona'ın kariyerinin sonuna denk geldim. Eğer tüm kariyerine şahit olmak kastediliyorsa, Eric Cantona ömrümde gördüğüm en iyi futbolcudur."

21 Nisan 2008 tarihli yazıdan

-----------------------------

Alex için "Türkiye'ye gelmiş en iyi yabancı futbolcu ve Hagi'den daha ileride" diyorlar. Bugünlerde Cristiano Ronaldo için de aynı şeyler söylenmeye başlandı (en iyi yabancı kısmı tabi). Hagi'nin Alex'ten her zaman çok ileride bir oyujncu olmasının sebebi, Cantona'nın Ronaldo'dan her daim çok ileride olacak olmasının sebebi ile aynı. Uygun kelimeyi bulmak zor ama en iyisi "ağırlık" sanırım. İngilizce "dominance" da diyebiliriz. Alex'in Türkiye Ligi'nde attığı gol ve yaptığı asist sayısı Hagi'yi geride bıraktı. Ronaldo da ortalamaya vurulduğunda Cantona'yı geride bırakmış durumda. Ama bu iki oyuncunun takımlarına verdiği güç ve hava, gol ve asistlerle ölçülecek bir şey değil.

Sorumluluk alma, işler kötü gittiğinde taşın altına elini sokma, saha içinde oyunu yönlendirme, saha içinde rakip takım futbolcuları ve hakem üzerinde yarattıkları baskı, karizma ve tam kelime anlamı ile saha içindeki "havaları", onları başka bir oyuncu yapıyor. Cantona Manchester United tam bir kurtarıcıya ihtiyaç duyduğunda ortaya çıkardı. 95-96 şampiyonluğunu, Manchester United 12 puan geriden gelip alırken, farkın kapandığı dönemde 9 hafta üstüste gol attı Fransız. Hagi'nin UEFA yarı finalinde Leeds deplasmanında durum 1-1 giderken (bir de penaltıyı gole çevirmişken) orta sahada Radebe'ye attığı öldürücü çalım ve Hakan'a attığı pas onun atacağı 30 golden daha önemli. Doğru anda, doğru hareketi, öldürücü biçimde yapabilmek bu adamların sırrı bu. Hatta saha içinde o hırçınlıkları, sürekli "winner" olma isteklerinin bir sonucu. Bu adamlar yenilgiyi kabullenmiyor. Bütün bu anlattıklarım yüzünden Alex bırakın Hagi'yi Pierre Van Hooijdonk'tan daha geride bir yabancı bana sorarsanız.

Bu kadar anlattık Talisman'ın en güzel 10 golünden bir derleme verelim. 3.ve 1. golden sonraki gol sevinçlerine dikkat.

Buyurun fragman.

17 yorum:

varol döken dedi ki...

biz de pek sağlıklı işlemiyor bu sistem...

- kimsin oğlum sen? adam mısın lan?

- ben adam değilim, ben varol döken'im

- yürü len sümüklü!

bu tür filmlere toplu gösterim ister, evinde sineması olan birini tanıyorum, gerçi ev biraz korkutucu ve sürekli sıkıcı filmler oynuyor ama:)

Adsız dedi ki...

hocam 80 kuşağı olarak izlediklerimiz izlemediklerimiz aynı. cantona büyük oyuncu lakin zizu ya şahitlik ettik biz..

flyby

alessandro del piero dedi ki...

alessandro del piero varken en büyük kıyaslamalarının hiçbirinin manası yoktur.. o hariç ise istediğiniz kadar tartışın elbette..

berthelemy dedi ki...

bende zamanında itüsözlüğe yazdığım yorumu buraya aynen taşıyayım.

"bana spektaküler kelimesinin anlamını öğreten adam."

Unknown dedi ki...

I'm not a man dediğinde eyvah dedim. Zira o anda kafamdan "aynı Recep İvedik lan!!" diye geçiriyordum

gürhan dedi ki...

Bi diyalog da ben yazayım :)

- O ne biçim hareket ya, insan öyle şey yapar mı be Pascal maçın ortasında..
-Ben insan değilim ben Pascal'ım
- ?!?..

Hagi gibi bir futbolcunun Alex'le kıyaslanmasını bile komik buluyorum.Hagi denince aklıma gelen ilk şeylerden biri bir dünya kupasında antrenmanda kalenin arkasından attığı topun havada falso alıp kaleye girdiği görüntüdür.Üstelik rastgele olmuş bişey de değildi. Yanında duran genç bir futbolcuya topa nasıl vuracağını falan uzunca anlatmış, ondan sonra söylediğini uygulamalı olarak göstermişti.Görüntüyü bulabilen olursa tekrar seyretmek isterim. Onu "Alex de yapar" diyebilirsiniz. Belki yapabilir, ama yanında onu bir hoca gibi dinleyen genç bir futbolcu olur mu, onu sanmıyorum işte.
Keşke bizim yönetim de Hagi gibi "lider" futbolcular transfer edebilse(ydi). Gerçi bizde transferde yönetimin payı (olması gerektiği gibi)işi ehline bırakıp, sadece parayı ödemek olmadığı için pek umudum yok. Ama yine de; Fransa'da doğdu Beşiktaşlı oldu, helal olsun sana Pascal Noumaaa :)

D10S dedi ki...

Taraftara daldığı kare kadar "formanın yakalarını kaldırma" modasıyla da o dönemin jenerasyonuna ilham olmuş büyük insan. Hala anlattıklarını okuyabiliyor olmak mutluluk verici...

Joe Jonese Atesdagli dedi ki...

Yazmayacaktım ama yazayım.

Yahu bu adam gelmiş geçmiş en abartılan futbol oyuncularından biridir. Sen bana "o dönemin ingilterede en iyi top oynayan takımı mutd" desen lafım olmaz ama Cantona karaktersiz herifin önde gidenidir, market albenisi olan biridir. 3-4 maçını izlemişimdir bu herifin. Bir kere bile oturaklı, beyefendi, herşeyden öte karşı takıma saygı duyan bir profil göremememiştim kendisinde.

Herşeye yütüb videolarına göre karar vereceksek daha birçok oyuncunun hakkını yerdik.Yoksa yaka kaldırma, aşırtma vuruşlar hikaye, sahada delikanlıklar hepsi sahici olmayan davranışlar..

Koca bir marketing projesidir Eric Cantona, gerisi yalan.

Pads dedi ki...

Istatistik futbolda her sey degildir. Alex'in istatistikleri Lefter, Can Bartu ve Ridvan'dan daha iyi olabilir ama saniyorum hic bir Fenerbahceli icin onlardan daha iyi degildir.

Hagi yildiz futbolcu degildi, Hagi efsaneydi.

Bize onun bile dususunu gosteren Ozhan Canaydin'a tekrar saygilarimi sunarim.

Minero dedi ki...

Valla Cantona'yı canlı izlerken aklımız o kadar da futbola ermiyordu ama biz de mahalle arasında yaka kaldırdık sağolsun. Brother Joe şişirme demiş ama ama bizim dönem Zidane'a, Ronaldo'ya şahit oldu. Hagi Alex kıyaslaması gerçekten çok komik kaçıyor. Benim gözümde Sergen Alex'ten daha iyi futbolculdur(sporculuğu tartışılır). Alex zayıf rakibe 3 atar ama en önemli maçlarda gezer durur...

Minero dedi ki...

Varol abi gibi ikinci postta yazıyorum ama film ile ilgili yazmayı atlamışım. Film hayranlık hikayesi olduğu için alışılmış futbol filmi olmayacak eminiz.O nedenle pek merak etmiyorum. Ama Cantona oyunculuğun kralını yapar eminim. Gol sevinçleri olsun, reklamlardaki rolleri olsun, sahadaki gösteri olsun oyunculuk yeteneğini kanıtlıyor. Değişen futbolun "temaşa" kısmına hizmet etmiş bir abimiz..

alchoburn dedi ki...

@gürhannn o dediğini bir antrenman esnasında bir türk gazeteciye söyleyerek yapıyor. Bulamadım videosunu şu an sadece.

Adsız dedi ki...

katılmıyorum usta , Cantona 'yı daha ayrıntılı incelemeni oneririm sana. fikrin degisir mi , bence degisir :)

yakın zamana kadar varolan mahalle futbolundaki kalkık yaka ekolünün sahibi. yakasını kaldıran koşardı arsaya:

-kantona geldi kantonaaaa
-siktir lan benim kantona
-lan senin yakan bile yok nerde kantona oluyosun

not: sonra o arsaya apartman yaptılar evet.

Flying Dutchman dedi ki...

Joe

çok şaşırttın beni...sen de bilirsin ki bu adamı İngiltere ve dünya futbolunun yöneticileri zamanında idam etmiştir her kurumuyla o tekmeden sonra....ama adam 9 ay sonra çıktığı ve sonradan girdiği ilk maçta Arsenal karşısında maçı kazandırmıştır...

ayıptır Joe ayıptır...

mondo trasho dedi ki...

kusturica'nın maradona'sından daha hoş bir şey olacağından eminim. yanlış anlaşılmasın, kusturica'nın ki kötü olduğundan değil, ken loach'un iyinin de iyisini yapacağından emin olduğumdan dedim bunu. daha evvel afili delikanlı (sweet sixteen)de de amatör bir futbolcu olan veletle çalışmıştı. şimdi de yılların efsanesiyle film çekmiş.

Raziel dedi ki...

Cantona - Ronaldo kıyaslamasının Hagi ve Alex ile alakası olduğunu düşünmüyorum. Bibiriyle ezeli rakip olan iki takımın tarihinde yer etmiş iki oyuncuyu kıyaslamakla tek bir takımın tarihinde yer etmiş iki ismi karşılaştırmak farklıdır. Nasıl ki "Metin Oktay mı daha iyi Lefter Küçükandonyadis mi", "Taffarel mi daha iyi Schumacher mi","Uche mi daha iyi Popescu mu" veya "Tuncay mı daha iyi Arda mı" sorularına %80 oranla taraftarlık psikolojisiyle cevaplar verilecekse "Hagi vs Alex" kıyaslamasında da buna benzer sonuçların alınması kaçınılmazdır.

gürhan dedi ki...

alchoburn
ben eminim yanında o zamanlar parlaması beklenen ama başarılı olamayan genç bir rumen futbolcu vardı, belki aynı şovu gazetecilere de yapmıştır bende olsa o yetenek ben de yapadım valla :)