15 Mayıs 2009 Cuma

EUROVISION MANGASI






















Yarışma hakkında pek bir şey yazmayacağım izliyorum, gülüyorum, eğleniyorum ama benim için ziyan bir aktivitedir. Ha "abi Londra'da barlar saat 10'da kapanıyor ya orası kötü", "abi Avrupa'da adam yerde gazete bulsa alıp okuyor" adamlarının ikinci göbekten kuzeni "abi Eurovision'ı bir tek biz takıyoruz ya" adamları havasında değilim. En az bizim kadar her ülke de takıyor işte, koskoca Fransa Patricia Kaas'ı gönderiyor da ben toptan karşıyım. Yani daha fazla komşusu olanın ve sınırdışı ülkelerde daha fazla azınlık bulunduranın kazandığı bir yarışmanın müzikal açıdan bir yere varacağını düşünmemek lazım. Zaten aşağıdaki listeden göreceğiniz gibi bu yarışmada elle tutulur şarkıların alabildiği en iyi derece ikinciliktir. Dolayısıyla da bence Eurovision'a Verka Zerduchka, Dustin the Turkey veya geçen seneki şaheserin sahibi Rodolfo Chiquilicuatre türü isimlerle gitmek lazım. Neyse dediğim gibi eğlenceli değil midir, eğlencelidir tabi, sırf türlü şebeklik yaparak seyirciyi güldüreceğim diye uğraşan sunucu ikilileri ve ballroom muhabirleri bile yeter. Gerçi Terry Wogan yarışmayı sunmaktan çekildiğinden beri BBC'den izlemenin de bir zevki kalmadı. Kendisi Sibel Tüzün'ün katıldığı sene "at least we have plenty of legs this year" diyerek bizi yarma şeftaliye döndürmüştür efendim. Neyse biz Eurovision tarihinin bize göre en iyi 10 şarkısını kısaca sıralayalım. Panzehir? Olmaz mı!!!

Başlamadan bu sene en beğendiğim 3 şarkının da Moldova, Norveç ve Portekiz olduğunu söyleyeyim efendim. Tabi Moldova ve Portekiz dereceye giremez onu da biliyorum.

10-Brainstorm-My Star (Letonya): Canlı olarak izlediğimden gruba bir sempatim var tabi. 2007 Suşenlik'te Gogol Bordello'nun alt grupluğunu yapan grup tipik bir Brit-pop grubu. Eurovision'a katıldığında 11 yıllık bir grup durumundalardı. Bugün 20 yıla varan ömürlerinde 17 albüme imza attılar. Olsen Brothers'ın Danimarka ile kazandıkları tek birinciliğe kurban gittiler. 3. oldu.

9-Sopho Khalvashi-Visionary Dreams (Gürcistan): Eş tarafından da gelen gazla bu şarkıya sempati beslediğimi belirtmeliyim. Ama itiraf edeyim tam bir James Bond filmi şarkısı. Yine 2007 yılından, zaten bu yıl nedense kaybeden şarkıların arasından oldukça güzellerinin çıktığı şarkılar oldu. Bu arada bu yıl Gürcistan'ın yarışmaya alınmaması hikayesini de mutlaka okuyun derim. 12. oldu

8-Hanna Pakarinen-Leave me Alone (Finlandiya): Alın bir tane 2007 şarkısı daha Finlandiya'nın "ben 1 sene önce rockla ortalığı sallamış, yarışmayı kazanmış, ülkemde piyasaya sürülen konser biletlerini 20 dakikada tüketen insanların yaşadığı bir ülkeyim, geleneği bozamam" dediği an. Şarkı da hiç fena değildi, gerçi bildik gotik-metal havası her yerinden hisediliyorsa da. 14. oldu.

7-Azucar Moreno-Bandido (İspanya): 1990 senesi tam bir şanssız eşleşme olmuştur aslında. Bandido gibi daha sonra efsaneleşecek, bir çok dile çevrilecek ve üzerinden 20 yıl geçse de dinlenecek bir şarkı, bir başka klasik Lasciatemi Cantare'ye yenik düşmüş ve birinciliği Toto Cutugno'ya bırakmıştır. Ama tabi ikili bunu pek takmamış müzik dünyasında hızla yükselmişlerdir. 3. oldu.

6-Şebnem Paker-Dinle (Türkiye): Ben aslında İsviçre adına yarışan Celine Dion'un kazandığı sene katılan ve 15. olan MFÖ'nün Sufi'sini seçecektim ama mahalle baskısı sebebiyle aynı liseden mezun olduğum hatta bahçede arkadaşlarıyla "veleybal" oynarken toplarını çaldığım Şebnem Paker'i listeye koyuyorum. E zaten Sufi'den sonra en güzel şarkıdır benim için...Bu arada belirtilmesi gereken Paker'in bir önceki sene de Türkiye'yi tamsil etmesi üstelik aynı elbiseyi giymesiydi.

5-Magdi Ruzsa-Unsubstantial Blues (Macaristan): Ülkesinde "Macaristan'ın Janis Joplin'i" olarak biliniyormuş Ruzsa. E yakışmış. 2007'de Kelly Osbourne çakması Marija Serifovic birinci olurken yarışmanın en iyi bireysel performansını gösterdi bana göre sesiyle. E bu yarışmada kimsenin ses kalitesini taktığı yok zaten. 9. oldu.

4-ABBA-Waterloo (İsveç): Bunun hakkında fazla bir şey yazmaya gerek yok sanırım. Eurovision'ın bir grubun gelecekteki hayatına etkisi açısından en fazla role sahip olduğu yıl 1974'tü. Terry Wogan kendilerini şöyle takdim etmiştir seyircilere "eğer jüride erkekler varsa bu grup çok oy alacak"..Gruptaki iki güzel bayana atıftır ama yıllar ABBA'nın bundan çok daha büyük bir grup olduğunu gösterecektir. 1. oldu.

3-Lordi-Hardrock Hallelujah (Finlandiya): Ne diyeyim ki ben bu adamlara. Eurovision'ın dönüm noktasıdır bence bu şarkı. Şarkının kalitesi şusu busu bir yana sırf etek boyunu kısaltma yarışması haline dönen bu sirke 2006 yılında sundukları gösteri bile yeterlidir. Olağanüstü bir şarkı mıydı? Hayır. Lordi iyi bir grup mudur? Bence hayır. Ama yarışma tarihinin puan rekoru ve bir dolu adama ağzı açık ekrana baktıran bu adamları kutlamak gerek yarışmayı şenlendirdikleri için.

2-Secret Garden-Nocturne (Norveç): Norveç bugüne kadar Eurovision'ı sadece 2 kez kazandılar. 1985 ve 1995 yılında. Bu sene bunu tekrarlamak için çok iddialılar. Birinciliği sonuna kadar hakeden bir şarkı. Secret Garden'ın daha sonra dünya müziğinde geldiği yer de zaten şarkının başarısının kanıtıdır. Tam anlamıyla bir klasiğe dönüşmüş bir eser ki, biliyorsunuz ana haber bültenlerimizin duygu sömürüsü haberlerinin bir numaralı fon müziğidir.

1-Zeljko Joksimovic-Lane Moje (Sırbistan&Karadağ): Eurovision tarihinin bana göre en güzel şarkısının Abdi İpekçi Arena'da seslendirilmesi bizim için bir şans. Zeyna bozması Ruslana'nın Wild Dance şarkısı 2004'te birincilik koltuğuna otururken yarışma görüp görebileceği en naif, en içten, en güzel icra edilmiş ve en güzel yazılmış parçayı kaybedenlerin arasına yerleştirmiştir. 2. oldu.

Panzehir için buyurun efendim.

1989 Pan-Bana Bana (Türkiye)
2003 t.A.T.u.-Ne ver ne boysia (Rusya)
2003 Urban Trad-Sanomi (Belçika)
2005 Gülseren-Rimi rimi ley (Türkiye)
2007 Verka Zerduchka-Dancing Lasha Tumbai (Ukrayna)
2008 Rodolfo Chikilicuatre-Baila el Chiqui Chiqui (İspanya)
2007 Scooch - Flying the flag for you (Birleşik Krallık)
2008 Dustin the Turkey-Ireland Douze Pointe (İrlanda)
2008 Pirates of the Sea-Wolves of the Sea (Letonya)
2009 Toppers-Shine (Hollanda)

19 yorum:

varol döken dedi ki...

panzehirlerde nerede opera? sahneye çıkıp ağzını ilk açtığında çetin alp, seyircilerin şaşkın bakışları hala gözümün önüne gelir...

yalnız bu listeyle şaşırttın beni uçan hollandalı, 1 numaradan 10 numaraya bu kadar katılacağımı düşünmezdim?

Adsız dedi ki...

lane moje seçimi için tebrik ederim...milli damat johnny logan' ın what's another year da tarihteki güzel şarkılardandır...

rıza yaşar dedi ki...

Sevgili Dutchman,

özellikle müzik konusunda zevkler ve renklerin tartışılmaması gerektiğinin farkındayım, bu blog yazarlarının genel olarak müzik zevklerinin de ne olduğunu önceki postlardan görebiliyorum. Bu sebeple sözgelimi bana çok anlamsız gelen Lordi grubunun fanlarının olduğunu da görebiliyorum.

Ancak panzehir litesine bana bana'yı koymanı gerçekten çok yadırgadım. Şahsi fikrimce o şarkı eurovision şarkı yarışmasında Türkiye'yi temsil eden en iyi şarkılardan birisidir. Belki de en iyisidir. Hatta diyebilirim ki Türk Pop müziği tarihinin en iyi şarkılarından birisidir. Tamam belki sözleri anlamsızdır ancak beste ve düzenleme kanımca Türk standartlarının üzerindedir. Bu parça hakkında ekşi sözlükte yer alan yorumları okumanı tavsie eder, bu parçayı panzehir listesinden çıkarmanı rica ederim.

Flying Dutchman dedi ki...

@rıza yaşar

valla tavsiyen üzerine gidip okudum da ne olursa olsun kannımca çok kötü bir şarkıdır, tansiyon hastası dinlese bu şarkıyı şarkı bittiğinde büyük tansiyon 15'e çıkar küçük 7'de kalır.....öyle bir aceleci tavrı var...

varol döken dedi ki...

ben sufi ye katılıyorum çok, çok ama çok güzel bir şarkı olması bir yana eurovision'a çok uygundu, o günkü lobiler bugün olsaydı, çok başka bir derece alırdı... ne lobisi sufiler lobisi, ahahaha:)

Castolo dedi ki...

bilmem hatırlarmısınız yine 2007 yılından les fatals piscards die bi fransız grup vardı l'amour la france miydi neydi ölede bi şarkı vardı. benim baya hoşuma giden şarkılardan olmuştu. pembe ceketler ve etrafta koşuşan kedili manyak kel baya iyiydi bence

çubuk makarna dedi ki...

gürcistan'ın visionary dreams şarkısını iyi ki almışsın.

bence 1. ile 2. yer değişmeliydi.

bir de 1. şarkının youtube linkinin sonunda bir virgül var. ondan açılmıyor :D

alchoburn dedi ki...

özellikle bir numaraya çok acımıştım. yazıktı o şarkının birinci olamaması.

delgado dedi ki...

2007'de izlanda'nın valentine lost şarkısı da muhteşem bir şarkıydı.

ne yazık ki, yarı final'i bile geçemedi

http://www.youtube.com/watch?v=q3WHuhGfD3I&feature=channel_page

Sheed dedi ki...

çok güzel liste yine.. brainstorm da suşenlik'te gerçekten muazzamdı..

"the world is small and we are one, aha
we all are fathers of our sons, aha
it’s not regretting what we’ve done
on a day before tomorrow"

idlewild'ı da çok beğenmiştim aynı festivalde, ama pek takip edemedim sonra.. bak iyi hatırlattın :)

Adsız dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Sheed dedi ki...

bu arada idlewild efes pilsen one love festival'a gelmiş meğersem aynı yıl.. yanılmışız..

Adsız dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
seanpenn dedi ki...

hari mata hari lejla tek geçerim

Riggs dedi ki...

Italya'nin 1990'da kazandigi parca "Insieme". Yok hatirladigimdan degil, youtubeda buldum ahahah

Ergün On Radar dedi ki...

Litvanyalı Lt United grubu 2006da çok ilginç bir şarkıyla katılmıştı "We Are The Winners Of Eurovision" diye, 6 tane takım elbiseli adamın "wi ar dı vinırs.. of yurovişın.. vi ar vi ar.." diye sözlerden ibaret geyik bir şarkıydı, panzehir listesine alınmasa da eurovision tarihi için ilginç bir şarkıydı. Oylar açıklanırken seyircilerin her Litvanya'ya yüksek oy veren ülkeyi protesto etmesi hala akıllarımda

Adsız dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
arnawut dedi ki...

sırbistan'ın şarkısına hiç dikkat etmemişim zamanında, gerçekten hakeden bi şarkı...

zihuatanejo dedi ki...

Luxembourg 1973 | Anne - Marie David - Tu te reconnaîtras


Bu şarkı nasıl unutulur, yapmayın etmeyin gözünüzü seveyim, açın youtube den günde 100 kere dinleyin ceza olaraktan.. :)