13 Ağustos 2008 Çarşamba

TOP 10 ROMANTİK KOMEDİ KLİŞESİ
















1 ay önce bu dalda polisiye filmlerdeki klişeleri yazdığımız yazıda romantik komedilerin de kapısını çalacağımızı söylemiştik. Daha fazla bekletmeyelim. Bunların polisiye filmlerden daha beter bir yanı var. Klişe olmayan romantik komediler arasından bile kaliteli olanları bulmak zordur. Bana izlediğin onca romantik komedi içinden 5 tane say desler. Listeyi zor doldururum. High-Fidelity, Lost In Translation, Jerry Maguire, Grease....eee. Before Sunrise/Sunset ve Once'ı romantik-komedi sınıfına koymuyorum söyleyeyim. Hal böyleyken bir de klişeler eklenince teslim bayrağını çekiyorum. Şu yazıyı bile 2 sakinleştirici atıp öyle yazıyorum.

1-Esas kızın evde kalmıs kız arkadaşı modeli: Bu kadınlar her filmde mutlak surette numunelik de olsa bulunurlar. Esas kızın dert ortağı pozisyonundadırlar. Genelde flm boyunca seksüel hiçbir aksiyonları görülmez, zaten genel olarak esas kızdan daha kilolu, daha yaşlıca ve daha çirkindirler. Dolayısıyla her daim erkeksiz bir halleri vardır. Şanslı olanlar filmin sonunda esas adamın en iyi arkadaşı ile beraber olurlar. Şanssız olanlar da bir sonraki filmi beklerler.
2-Esas kız ve adama uymayan eş veya sevgili modeli: Bu erkek olur, kız olur farketmez. Esas kız veya erkek hatta bazen ikisi birden hayatlarında başkasıyla beraberdir ama biz bu isimlerin fasulye olduğunu biliriz. Hatta seyircinin gözüne sokulsun diye, birbirine en uyumsuz karakterler seçilir, biliriz ki herkes yerini bulacak ve film sonunda asıl çiftler birleşecektir. Hatta bazen bu fasulyeler esas kız ve erkek birleşince kendi aralarında bir ilişkiye başlayıp filme tatlı bir orgy havası verirler. Ama mpegsiz tabi.

3-Esas kızla esas adamın filmin ilk yarım saatinde birbirlerine zıt gitmesi: İşte iğrenç bir klişe daha. Neredeyse tüm Meg Ryan filmlerinin değişmez noktasıdır bu. Bir Meg Ryan filminde ilk yarım saat didişme, ikinci yarım saat buzları eritme, üçüncü yarım saat mercimeği fırına verme bölümüdür. Hiç şaşmaz.

4-Komik peder modeli: Bunu çözmüş değilim işte. Her romantik komedide nikahı kıyan peder nedense Katolik Kilisesi'nden değil de Çadır Tiyatrosu'ndan çıkmış gibi nüktedan olur. Sığ espriler yapar, sözleri şaşırır bizi de güldürdüklerini sanır yapımcılar. Bunun için kilisede özel bir eğitim mi vardır onu bilemiyorum.

5-Arayı yapan çocuk modeli: Bu yan komşunun kızı olur, boşanmış annenin veya babanın oğlu olur, okuldaki öğrenci olur farketmez. Nedense hep şu garipleri birleştireyim de sevişsinler diye kendine görev edinmiş bir çocuk vardır. O çocuk Star Wars'daki R2-D2 neyse romantik komedide odur. Yani o olmasa filmin bir işlevi kalmaz.

6-Melankolik şarkı: Çiftler kavga eder. Birisi evi terkeder. Sonra ikisi aynı plana alınır, arkaya soundtrackten en bayık şarkı konur sonra da boş boş bakan gözleriyle iki oyuncu gösterilerek şarkı çalınır. Genelde esas kız çam ağacının yanında yastığa sarılarak sallanma hareketi yapar. Şarkının son nakaratında genelde erkek tarafı, "bozuyorum yeminimi yahu" diyip kendini affettirmeye gider.

7-Erkek karakteri ayartan kötü kadın modeli: Bu kadınlar genelde çalışılan şirkette ya patrondur ya patronun kızı. Genel olarak kötüdürler, kötü oldukları için de doğal olarak göğüsleri büyüktür. Atılgandırlar, mağrurdurlar, yani bu kızcağızlara seyirci gıcık gitsin diye yönetmenler ellerinden ne gelirse yaparlar. Sonunda ipleri çekilir, esas oğlan sözüm ona aşkı seçer. Yer miyiz yahu biz bunları?

8-Gergin aile yemeği: İşte bir başka değişmez klişe. Esas oğlan kız tarafının evine yemeğe gider. İsterse Harvard mezunu adam olsun, nedense o yemekte palyaçoya döner. Müstehcen laflar kullanır, nasıl olursa tuzluğu uzatır mısınız diyeceğine, buzluğa uzanır mısınız der (sallıyorum), ailenin ilk yemekte tepkisini çeker, rezil olur, sonra da "affet beni Dorothy" diye evden ayrılır. Ayrılırken de verandadan düşer genelde.

9-Gitmedim buradayım modeli: Şimdi bunu anlatmak biraz zor. Genelde kadın karakter filmin sonuna doğru tayin nedeni ile Şark Hizmeti'ne gidecektir. Erkek aşkını ilan edememiştir evde oturur. Derken iki tek atınca "vay ben ne eşekmişim" diye yollara düşer, ama treni ya da uçağı yakalayamaz, yıkılır, biz de yıkılırız, sonra arkasını bir döner, aaaa Sabahat ordaymııış, gitmemiş. Birleşirler, o Şark Hizmeti ne olur, yerine kim tayin edilir, bu ne laubaliliktir kimse sormaz.

10-Libidosuz çift modeli: Bu sonuncusu meşhur Türk sit-comlarından. 2 sene boyunca evli bir çifti veya uzun süreli ilişkileri izleriz, en romantik anda birbirlerinin yüzüne bakarlar, "aha şimdi yumuluyor" dediğimiz anda birbirlerine sarılırlar. Yapmayın, eylemeyin. Çocuklar Duymasın adlı skandal dizinin 1500 bölümü 8 kere tekrar ettirilmesine rağmen Haluk'la Meltem bir kere bile sıcaklığı artırmamıştır. Sıkışınca "mutfak" de, gir içeri...sonra aynen geri çık. O mutfak Jenna Jameson filmlerinin dekoruna döner, kimi kandırıyorsunuz.

5 yorum:

Adsız dedi ki...

hehehhehe cok güldüm ya valla tam cukkadanak oturtmuşsun hocam,eline sağlık.Yalnız bu esas oğlanı ayartan kötü kadınların pek çoğu fena oluyor gözlerimizi alamıyoruz valla :)

Ferman

PVH dedi ki...

romantik komedi dedigimizin kendisi bayagi, igrenc, klise, denyo bir tur oldugu icin kliseden baska bir sey bulmak zor zaten. oh ne kinliymisim ben de, saydim, sovdum rahatladim.

Adsız dedi ki...

mesela lors von trier gibi deneysel takılan bi yönetmen çıkıp bu klişeler olmadan bi romantik komedi çekmeye çalışsa nası olur acaba? Başrolde de bütün kariyeri esas kızın arkadaşı rollerinden ibaret olan joan cusack olsun mesela. ouu yazdıkça gaza geldim süper bi proje oldu bu! heh he..

siyahh dedi ki...

hepsine katılmakla birlikte en klişe ve ezberlediğim romantik komedileri bile izlerken zevk alıyorum :D

Sosyal_FB dedi ki...

Meltem'le Haluk bir kere yatak ortusunun altina girmislerdi.