Polisiye filmleri yazdık, romantik komedileri yazdık, nasıl bu iki türün kötüsü yapılınca insanın kusası gelir, korku filmleri daha da beterdir. Özellikle son yıllarda dünya sinemasında "jenerik bitti mi arkadaşlar hadi deşmeye başlıyoruz" gibi bir gerilim filmi tarzı belirlendi.Zamanında Magic Box'ın gece yarısından sonra yayınladığı bol kanlı "Dişçi", "Antenör", "Röntgenci", "Marangoz" gibi filmlere benzedi (Marangozu sallamış olabilirim ne yapayım hepsi bir meslek erbabıydı). Bunların oluşturduğu bir klişe yığını da yok değil tabi ki.
1-Esas kızın geçmişinden gelen katil modeli: Bu cıvan merteplerin hepsinin kaynağı aslında geçmişteki bir ezikliğe dayanır. Ya esas kız bunu ilkokulda reddetmiştir, ya kızın annesi bunun babasını ayartmıştır ya da babası evlerinden atıp üzerinden yol geçirtmiştir. Bu adam gayet güzel kendini yetiştirir, tahsil yapar, baltaya sap olur, sonra o baltayla kızın peşine düşer. Ben nedense sebepsiz katliam yapanları daha çok sevmişimdir. Bakınız Freddie, bakınız Jason.
2-Şişman gözlüklü modeli: Evet bunu Cem Yılmaz bile stand-up gösterisine konu etti. Ama edilmeyecek gibi değil. Bu arkadaşların talihi bellidir. Dersleri zayıftır, kız arkadaşları yoktur, çok yerler, kiloludurlar, dolayısıyla zaten korku filmlerinin "koşarak kaçma" denen saçmalığı bunlarda doruğa çıkmıştır zira koşamazlar. Ölümleri öyle çok ayrıntılı anlatılmaz. Hatta gösterilmez bile. Biz genelde dere yatağında cesedini görürüz. Öyle değersizdirler ki anlayın ölümlerini bile göremeyiz.
3-Zayıf gözlüklü modeli: İşte bu da şişmanın tersidir. Her korku filminde ana karakterlerden birinin arkadaşı, yakışıklı değil ama sempatik böyle bir gözlüklü vardır. Ya katil çıkar ya da mağdur tarafında hayatta kalanlar arasındadır. Asla ölmezler. Arada filmin tansiyonunu düşüren geri zekalıca esprileri vardır. Esas kızın yanağını sıkarak sevdiği niteliksiz tiplerdir. Hollywood bu felsefe ile şişmanlara mesaj verir. Hayatta kalmak istiyorsanız zayıflayın. Yaaa.
4-Kurbanlara sürekli yetişen katil modeli: Yıllardır korku filmi izliyorum, daha koşan bir kurbanın yürüyen bir katilden kaçabildiğini görmedim. O katil artık nasıl bir adım atıyorsa kurbanı Usain Bolt olsa bile ona yürüyerek yetişir. Zira "Dark Side"ın gücünden mi bilinmez inanılmaz bir yürüyüş hızları vardır. Hatta zaman zaman öyle hızlı yürürler ki, kurbanın koştuğu yolu dolaşıp önüne çıkarlar. Burada da kamera önce katilin geldiği yöne döner, kimse olmayınca "ohhhh" çekilir, ardından kızımız kameraya döner, pat diye katilin vücuduna çarpar, sert bir keman sesi duyulur, çığlık atılır ve.....Zincirlikuyu'dan selametle.
5-Ters manyel yaptırılan katilimsi modeli: Bu adamların yüzünde bir meymenetsizlik vardır. Duruma göre esas kızın erkek arkadaşı, kapı komşusu, ev sahibi gibi rollerdedirler. Her katliam sonrası kamera bunlara zoom yapar, biz de sözde "aha bu meymenetsizmiş katil" diye sazan gibi atlarız (ha ben atlamam o ayrı konu), sonra filmin sonunda katil bambaşka birisi çıkar. Bizim ev sahibinin meğerse cinayet sonrası apartman aidatlarını toplarken oradan geçmekte olduğu ortaya çıkar.
6-Silik esas kızın yanındaki güzel vücutlu arkadaş modeli: Romantik komedide esas kızın kankası ne kadar çirkin ve evde kalmışsa, bu da bir o kadar güzel ve seksidir. Hatta sizden iyi olmasın taş gibidir. Ama ne olur? Genelde en vahşi şekilde bunlar öldürülür. Kıyma makinesinde doğranır, 64 bıçak darbesine maruz kalır, kafasına balta geçer falan. Burada da verilen mesaj aynıdır, bakın kızlar önemli olan iç güzelliği. Zira öbür tarafta pısırık kız hayatta kalmıştır.
7-Sürekli canlanan katil modeli: Bu klişeden artık gına geldi. Buna rağmen hala korku filminde kahramanlar katili öldürüp arkalarını dönüp giderler. Yıl 2008, hala bu numaraya kanan sinema izleyicileri vardır. Ben katil ilk yere düştüğünde çantasını toplayıp, ışıkların yakılmasını bekleyen adam bile görmüşümdür. Aynı adam katilin bir anda "yine de şahlanıyor ammaaan" diye ayaklanmasıyla aynı hızla yere oturmuştur. Katiller için optimum öldürülme sayısı 3'tür.
8-Öldürmeden önce nutuk atan katil modeli: Katil kahramanı yakalar, bağlar, üzerine benzin döker, bıçağını çıkarır, testereyi çalıştırır her neyse. Amacına ulaşmasına 1 saniye kalmıştır. Birden ne hikmetse oturup derin dünya meseleleri, dünyadaki açlık, kadın erkek ilişkileri, Türk solunun durumu gibi konuları konuşmaya başlar. Burada "bakın bu katilin kafası da yerinde değil" mesajı verilir ama çok ucuz kalır. Aslında bu esas oğlanın arabayla olay yerine yetişmesi için kullanılan bir zaman kazanma tekniğidir. Tam bıçağı kaldırır vuracakken pat diye bir ses duyulur. Hadi geçmiş olsun.
9-Tek başına aranan adam modeli: Bir grup genç pikniğe, tatile, gece sinemasına ya da her ne ise tekin olmayan bir ortama girer. Hepsi beraber yürürlerken birden arkadaki rahatlık batanlardan birisi ufak bir ses duyar. Sanki sesin kaynağını bulmak ona düşmüş gibi ateş seni çağırıyo diye sesin geldiği karanlık yöne doğru gider. Sonrasını anlatayım mı? Senaryodan bir kişi eksilir. Bu arkadaşın şişman gözlüklü gibi cesedi de bulunmaz. Salağın cesedini ne yapalım.
10-Altımıza ettiren kedi modeli: Kahramanımız evde bir tıkırtı duyar. Eline en az zarar verici aleti alır ki daha fazla gerilelim. Nedense de o tekinsiz muhitte 3 katlı 6 oda 1 salonlu kombili ev almıştır. Tek tek odalara bakarken biz de gerim gerim geriliriz. En son elbise dolabına gelinir. Biz öyle geriliriz ki tüm kırışıklıklar giderilir. Dolap açılır "kiiyyyuuuvvt", evin kedisi dolaptan fırlayıp kaçar. O an orda olsam tekir, sarman her ne ise o kediyi hemen ayine alırım. Sonra sahnenin o gerginliğini almak için, bir bakarız aaaaa kızın erkek arkadaşı Stuart gelmiş. Stuart'a sarılınır. E bu kadar gerilmiş seyirciye koltuğunda yine kayılması için bir sevişme sahnesi hediye edilir. Stuart da az malın gözü değildir.
9 yorum:
abi bu tip yazıları daha sık yazman dileğiyle, ellerine sağlık...
gene döktürmüşsün :))
harika yazı yanlız bi tipi unutmuşsun demiyim yerin kalmamış herhalde,bide hiç bir şeye inanmayan tipler vardır,her şeyle dalga geçerler ve önlerinde uzaylılar,hayaletler fingirdese inanmazlar,adamı 20 yerinde bıçaklasalar bunlar kaza derler,eğlencenin devam etmesini ,sürekli böyle çiftleşip,içmeyi amaçlarlar tabii filmin ortalarına doğru ,pişmiş kelle gibi gülerken cesedleri bulunur ekliyeyim dedim
sonuçta enfes saptamalar olmuş !!
bir tane daha geyik var, o da her filmde olur. katil cinayeti isler, ortamda uzaktan gelen belli belirsiz bir ses vardir. kamera sesin geldigi odaya yaklasir, odaya girer ses iyice belirir, genc kurbanin yatagini, elbiselerini, dolabini falan gosterirken muzik kutusundan dimidimdim diye ses gelir, en son muzik kutusundaki oyuncak balerini gosterir sahne degisir. bu sahne yuzunden evdeki muzik kutusundan korktum senelerce.
bir tanede benden.
Sesizlik oluyorsa bilki bi yerden korkunç bişey "BAAAM!" diye kocaman bir sesle çıkar.
surekli aklima geliyor durduramiyorum. bir de durup dururken beliren beyaz elbiseli kucuk kiz vardir. bu beyaz elbise de ruzgarda hep ucusur. genelde o evde yillar once olen kucuk kizin ruhudur. beyaz elbiseli 4 yasinda kizla korku ve gerilimi hangi hoduk ozdeslestirdi onu bilmiyorum yalniz. bilsem daha iyi bir sey bulamadin mi lan diye sormak isterdim.
gerçekten güzel olmuş, ellerine sağlık. sanırım nesil özelliği yıllarca dalga geçtik yine de severek takip ettik korku filmlerini. gerçi benim özel ilgi alanlarımdandır orası ayrı.
bir de ben ekleyeyim madem. son maddedekine benzer bir tıkırtı vs. duyulur. kahraman(lar)ımız tıkırtıya doğru giderler, genelde filmin sonuna doğru gerçekleşirse tıkırtıdan bir halt çıkmaz ve ardından nerden geldiği belli olmayan ama katil olmadığından emin olunan bir eleman çıkar birdenbire.
fazla emin olmamak gerekir.
Bir de filmin sonuna doğru ölmeyen katil vardır. Esas oğlan/kız katili bıçaklamış veya vurmuştur. Topuklayıp olay mekanından kaçmak yerine bok varmış gibi gider katili bir dürtükler. Aslında ölmemiş katil kahramanımızın bacağına yapışır. Fakat bu sahne daha fazla uzamaz, kahramanımız (veya 2. bir karakter) katilin işini bitirir.Biz de ekran başında rahatlarız.
10. maddedeki kediyi Stuart almıştır zaten yani Stuart biraz zeki ise öyle yapmış olması gerekir :D
Yorum Gönder